En beslut för att bygga en tunnel för järnvägstrafiken genom Varberg togs redan i slutet av 1990-talet. Men protester, regler och andra prioriteringar har gång på gång skjutit fram projektet. 2009 beräknades kostnaden för tunnelbygget till 2,9 miljarder. Nu tio år senare är Trafikverkets sammanlagda siffra för projektet 4,8 miljarder kronor.
Tunneln ska möjliggöra snabbare pendling och godstransporter på sträckan Varberg-Hamra. Nio kilometer som nu ska få dubbelspår och enligt planerna stå klart 2024.
Glöggmingel startskottet
Under torsdagen var det officiell byggstart för tunneln. Det firade Trafikverket och medfinansiärerna genom att bjuda på glögg i Varberg.
Arbetet med tunneln kommer sätta sin prägel på staden under flera år, med bland annat trafikstörningar som följd.
– Det handlar om både gångtrafikanter, cyklister och pendlare med bilar. Man kommer märka av sprängningar, men kanske inte så mycket som man tror, säger Mathias Wärja, projektchef på Trafikverket.
Varbergstunneln
Tunneln som omfattar en sträcka på cirka tre kilometer ska ge möjlighet före dubbelspår på Västkustbanan genom Varberg – sammanlagt cirka 9 kilometer. I samband med tunnelbygget ska Varberg även få en ny station och godsbangård.
Tanken är att tunnelprojektet ska skapa bättre pendlingsmöjligheter, öka säkerheten och ge bättre miljö och levande stadskärna i Varberg.
Kostnaden beräknas till 4,82 miljarder och av dem betalar Varbergs kommun 391 miljoner, Jernhusen 60-100 miljoner och Region Halland 283 miljoner kronor. Övriga kostnader står Trafikverket för. Enligt beräkningar ska bygget pågå till 2024.
Källa: Trafikverket