För två till tre år sedan exploderade mopedbilstrenden bland ungdomar. Polisen uppskattar att det i dag är runt 15 procent av ungdomarna som kör moped som har just en mopedbil. För några år sedan, innan mopedbilen kom, var det runt 20 procent av dem som körde A-traktor, nu är de bara fem procent, menar Daniel Figueras, kommunpolis i Kungsbacka.
De senaste åren har Kungsbackapolisen märkt av en markant ökning av mopedbilar i området. Och samtalen från oroliga invånare har också blivit fler.
– Folk kan ringa in för att upplysa om att vid vissa tider och platser lever ungdomar rövare med sina mopedbilar. De kör vårdslöst, på platser där de inte ska köra, till exempel gång- och cykelvägar eller skolgårdar. Eller så åker de alldeles för många i mopedbilarna, säger Daniel Figueras.
Klassas som moped
Han förklarar vidare att Kungsbacka är en kommun med många ungdomar, och att de väljer just moped som transportmedel.
För att få köra mopedbil måste man ha fyllt 15 år och ha AM-körkort för moped klass 1. Även om fordonet ser ut som en bil, eller ibland som en liten lastbil, så klassas det som en moped.
För att komma till rätta med buskörningen gör polisen regelbundna kontroller av ungdomarnas fordon. Dessutom samlar de föräldrar till elever i årskurs åtta till möten för att informera om problematiken. En av dem som är på plats för att lyssna i Kapareskolans aula i Onsala är föräldern Agneta Bjurling.
– De kör oftast ganska snabbt, genar i rondeller och flera på moppen utan hjäm. Jag tycker det är jätteobehagligt, säger hon.
Enligt Daniel Figueras spelar ungdomarna hög musik i bilarna och det stör andra.
– Ungdomar samlas och det låter mycket och det blir stökigt, säger han.