I juli 2025 planeras de första tågen rulla på dubbelspåret genom Varberg. För tillfället pågår arbetet för fullt ovan jord.
I klippet ovan ser du hur arbetet går.
Vill släppa ut mer vatten
Det senaste året har projektet tampats med att vatten läcker in i tunneln. En ansökan om ändrat tillstånd för ökad grundvattenbortledning skickades in till Mark- och miljödomstolen i mars 2023 och väntar fortfarande på beslut.
Enligt dagens miljödom får Trafikverket släppa in 180 liter vatten per minut som årsmedelvärde när trafiken är igång. Det Trafikverket nu ansöker om är att i första hand leda bort allt inläckande grundvatten, i andra hand få leda bort 750 liter per minut som ett årsmedelvärde.
Trafikverket: Klarar inte kraven
Kraven för inläckage är striktare under driftskedet än byggskedet. Kenneth Rosell är delprojektledare för tunneln och berättar att inläckaget har minskat i och med stora tätningsinsatser.
– Men vi kommer ändå inte klara kraven som ställs för driftskedet, säger han.
Vilka konsekvenser kan inläckaget få framåt?
– Vissa bergvärmebrunnar kan komma att påverkas något, antingen tillfälligt eller permanent. Därför pågår mätningar för att de som är berättigade ska kunna få ersättning, säger Kenneth Rosell.
Påverkar det tidsplanen?
– Nej, det är inget som vi kan se just nu.