Det började med ett tips om att det fanns ett par elever i Falkenberg som varit hemma från skolan i över ett år på grund av något som påminde om utbrändhet.
Vi ringde därför rektorer på samtliga kommunala högstadieskolor i Falkenberg. Orsakerna till den långvariga frånvaron fick inte bero på mobbning eller upprepad kränkande behandling, olika typer av funktionsnedsättningar som till exempel autism, eller en tuff social situation på hemmaplan där föräldrar håller barnet hemma.
Vi ville försöka ta reda på om frånvaron bland de här eleverna kunde kopplas till skolans och omgivningens krav, om det fanns elever som kände utmattningssymptom på grund av sin vardag.
Efter samtalen med rektorerna kunde vi knyta fem elever, som varit hemma från skolan under ett år eller längre, till den beskrivningen.
Vår granskning visar att det inte bestämt går att hävda att orsaken till den långvariga frånvaron uteslutande handlar om kraven från skola och omgivning. Men i grunden handlar det, i de här fem fallen, om en ångestproblematik, depression eller utmattningssymptom, där en stor del är kopplat till vardagen i skolan.