Så snart kan elflygplanen gå in för laddning i Halmstad

Uppdaterad
Publicerad

Laddning av elflygplan kan bli verklighet på flygplatsen i Halmstad inom fem-tio år. Det är en av de saker som man arbetar med i projektet Grön flygplats där Halmstad city airport är en av 23 svenska regionalflygplatser som deltar.

Det treåriga projektet med stöd från Tillväxtverket och EU ska titta på hur de mindre svenska flygplatserna kan bidra till minskat fossilberoende.

Flygplatsen i Halmstad har de senaste åren ställt om till ledbelysningar på landningsbanorna, solceller på flygplatstaket och biobränsle i fordonen.

Den stora utmaningen här ligger snarare i att minska koldioxidutsläppen i luften.

Fossilfritt inrikesflyg om elva år

Den svenska flygbranschen har ställt sig bakom målet om ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och ett helt fossilfritt svenskt flyg 2045.

I projektet Grön flygplats ska de svenska småflygplatserna bland annat titta på hur de ska bidra till att uppnå det här målet och då handlar det bland annat om att tillhandahålla biobränsle för flygplan som ska tanka samt laddare för elflygplan.

Jonas Svensson, miljö- och hållbarhetsansvarig på Halmstad city airport, bedömer att omställningen kan gå snabbt om branschen bara vill.

– Inom den treårsperiod som projektet vara är jag övertygad om att vi har hittat en lösning, säger han i SVT:s intervju.

På flygplatsen i Örnsköldsvik, som också ingår i Grön flygplats, startade nyligen en försöksverksamhet med elflygplan.

Brist på biobränsle

I dag tankar flygplanen i Halmstad flygfotogen med inblandning av fem procent biobränsle.

– Vi är en av få flygplatser som har biobränsle kontinuerligt i tankarna, kanske den enda i Sverige, säger Jonas Svensson.

Fem procent låter ändå lite, varför har ni inte mer biobränsle?

– Problemet är att det är en brist på tillverkning. Vad vi känner till finns två bolag i världen som tillverkar, säger Jonas Svensson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.