Trafiklärare Thomas Myrén i en bil med släckta bakljus

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Bara jag tittar ut på vägen här såg jag fem bilar som hade bakljusen släckta” – hör trafikläraren Thomas Myrén berätta om konsekvenserna. Foto: Rebecka Block/SVT

Trafiklärarens uppmaning: Tänd bakljusen när det är regn och rusk

Publicerad

Snabba väderväxlingar kan göra att den automatiska ljusfunktionen på bilen missar att slå på bakljusen. På trafikskolan i Halmstad ser läraren Thomas Myrén ofta bilar som kör utan bakljus vid sämre sikt – vilket kan få allvarliga konsekvenser.

Larmet om att många bilister kör med släckta bakljus även vid regn, skymning och dimma kommer från flera håll. Riksförbundet Motormännen driver frågan om att lagen borde skärpas.

Trafiklärare på Halmstads trafikskola ser också det här när de är ute och kör med elever.

I klippet ovan berättar trafikskollärare Thomas Myrén om vad han ser på vägarna och hur du som bilist ska ställa in din belysning för att synas.

bild på Björn Lidestam seniorforskare på VTI och en bild på en bakljuslykta på en bil

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Björn Lidestam tror att krav på bakljuslyktor dagtid hjälpa med nollvisionen mot trafikolyckor. Foto: Rebecka Block/SVT

Så har lagen sett ut

Från den 1977 till 2011 gällde halvljuslagen i Sverige, där bilar alltid skulle ha halvljus eller varselljus tända under färd. EU införde år 2011 krav på automatiskt varselljus på alla nytillverkade bilar, men detta gällde inte bakljusen då syftet var att dra ned på koldioxidutsläppen.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.