Det var natten mot fredag förra veckan som en 20-åring med hög hastighet körde över korsande körfält, genom ett stängsel, över en grässlänt och rätt in i mannens boningshus.
Huset är totalt förstört på nedervåningen. Bilen hade sådan hastighet att den kom flera meter in i vardagsrummet via köket. För att ta sig fram måste man klättra över väggdelar, trasiga möbler och sönderslagna föremål.
– Mitt försäkringsbolag meddelade redan på fredagen att de avslutat ärendet och hänvisar till förarens försäkringsbolag som är Folksam. De har inte kontaktat mig, jag har ingenstans att ta vägen, säger mannen till SVT på måndagen.
Grannar rycker ut
Grannarna hjälper honom med frukost och mat. Själv sover han i ett ouppvärmt skjul i trädgården. Han är rädd för att huset ska falla ihop innan han hunnit rädda sina saker på övervåningen.
– Men innan Folksam klargjort vad som gäller och kommit ut hit vågar jag inte gå in och hämta några grejer och jag har inte fått besked om någon ersättningslägenhet eller kostnadsersättning för annat boende, berättar mannen.
Folksam: ”Det är naturligtvis beklagligt”
Redan på fredagsmorgonen hörde ansvarig restvärdesledare, som jobbar akut åt försäkringsbolagen, av sig till både mannens bolag Länsförsäkringar och till Folksam för att mannen snabbt skulle få hjälp. Och samma eftermiddag skrev restvärdesledaren klart slutrapporten.
SVT har sökt Folksam för en intervju om varför deras kontakt dröjt, de vill inte kommentera enskilda ärenden. Däremot berättar de att vid sådana här skadeärenden har man rätt till exempelvis återställande av fastigheten och merkostnader vid dubbelt boende, även till krisstöd.
– Det är naturligtvis beklagligt om den drabbade husägaren upplever att detta tagit för lång tid. Vi har under dagen varit i kontakt med den drabbade och påbörjat arbetet med att reglera skadan, skriver Mats Mehlberg som är pressansvarig på Folksam.
Se förödelsen i videon nedan.