Skolan har i uppdrag att förbereda eleverna för att ta aktiv del i demokratin. I läroplanen står det att skolan ska vara öppen för skilda uppfattningar och uppmuntra att de förs fram.
– Man brukar säga att skolan är en spegel av samhället så när det uppstår konflikter i omvärlden kan det också skapa otrygghet och polarisering i skolan, säger Hugo Wester, Undervisningsråd på Skolverket.
– Vi har en situation där samhällets spänningar och konflikter speglas i skolan.
SO-läraren Daniel Skarp på Elinebergsskolan i Helsingborg vill stärka elevernas förmåga att diskutera känsliga ämnen genom att låta dem ta ställning i aktuella samhällsfrågor.
– Vi diskuterar känsliga frågor men lägger stor vikt vid att sätta tydliga gränser för vad som är acceptabelt i en diskussion, säger han.
Stärkt stöd till skolan
Nu har Skolverket valt att erbjuda extra stöd och resurser med anledning av rådande konflikter i omvärlden. Till hösten ska man dessutom försöka öka rektorers och skolledares förmåga att hantera spänningar i skolan.
– Vi kunde se att vi behövde erbjuda skolan ytterligare stöd. Både med anledning av den fullskaliga invasionen av Ukraina och situationen i Gaza, säger Hugo Wester.
Vad som är kontroversiellt beror på elevgrupp
Professor Anna Larsson vid Umeå universitet har i en ny studie identifierat ämnen som ofta upplevs som kontroversiella i klassrummet och där man såg att vissa ämnen kan upplevas mer kontroversiella än andra.
– Ämnen som anknyter till vissa identitetsfrågor kan bli känsliga för vissa elever, säger hon.