SVT Nyheter möter Per-Göran Persson vid ett större logistikcenter i utkanten av Helsingborg. Han har precis lastat av och ska vidare till Malmö för att lasta på nya varor.
– Vi har inte hela dagen på oss, jag måste vidare, säger han.
Per-Göran Persson har arbetat inom åkeribranschen sedan 70-talet. Först som anställd och de senaste 20 åren har han drivit ett litet åkeriföretag i Skåne.
– Något liknande har jag aldrig sett. Och jag vill inte titta på mätaren för man blir ju rent rädd för summorna som dyker upp, säger Per-Göran Persson.
Klimatomställningen höjer priserna
Eftersom Sverige behöver minska sina koldioxidutsläpp har drivmedelsleverantörer plikt att blanda i mer biodrivmedel i bränslet, vilket är en av anledningarna till prishöjningen då biodrivmedlet är dyrare.
Åkeribranschen varnar nu för att de inte klarar av kostnadsutvecklingen och att det kan motverka deras möjlighet att investera i nya mer klimatsmarta fordon.
– Det är många åkerier som idag inte har råd att göra nya investera till följd av de höga kostnaderna, säger Liane Ask, regionchef Sveriges Åkeriföretag Syd.
”Branschen har inte råd att ställa om”
Energiminister Khashayar Farmanbar (S) menar att prisökningen är en viktig signal om att branschen måste ställa om och producera mer biobränsle och sa till TT i januari att man från regeringens sida inte planerar några stödåtgärder till åkeriföretagen.
Borde åkerinäringen inte ha kunnat förutse den här utvecklingen?
– Att ställa om Sveriges 60 000 lastbilar till el tar tid och om vi inte ska köra på fossildiesel vad ska vi då köra på då? Vi har ju inte förberett oss på något sätt i Sverige för att matcha större efterfråga på biobränsle, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef Sveriges Åkeriföretag.
Vågar inte fylla tanken
För Per-Göran Persson är det här en verklighet han måste hantera varje dag. En full tank kostar honom 12 886 kronor, vilket kan jämföras med i fjol då det skulle kostat honom 8 910 kronor.
– Vi vågar inte tanka fullt, för skulle vi bli ”slangade” förlorar vi en förmögenhet, det har hänt, säger han och syftar på dieselstöld.
Reduktionsplikt
För att främja användningen av biodrivmedel har regeringen från 1 juli 2018 infört reduktionsplikt för bensin, diesel och från 1 juli 2021 även för flygfotogen. Det innebär att alla drivmedelsleverantörer måste minska växthusgasutsläppen från berörda drivmedel med en viss procentsats.
Källa: Energimyndigheten.