Redan förra hösten larmade Vårdförbundet och Läkarförbundet om det ansträngda läget på akutmottagningen i Helsingborg.
De pekade på att många erfarna sjuksköterskor sagt upp sig och att de kvarvarande fick jobba allt mer – ofta på övertid.
Nu har arbetsmiljön kartlagts i en färsk rapport från företagshälsovården Previa, som intervjuat en majoritet av de anställda på akutmottagningen.
”Medarbetarna räcker inte till”
I den framgår att vårdplatsbristen på övriga sjukhuset gör att patienter blir kvar på akuten – där personalen både får bedriva akutvård och sjukvårdsavdelning.
Och så har det sett ut länge.
– Vi har ett konstant inflöde av patienter som behöver vård och bedömningar, samtidigt som vi inte blir av med patienter som behöver komma vidare till en vårdavdelning. Medarbetarna räcker inte till, och det stressar, säger Sören Nordh, huvudskyddsombud på Vårdförbundet, som tidigare arbetat på akuten.
– Man hanterar det på två sätt, antingen så stänger man av eller så lämnar man.
Nya lär upp andra nya
Av rapporten framgår att nyanställda sjuksköterskor, som ännu inte blivit varma i kläderna, får lära upp nya.
En del medarbetare uppger att de inte följer några rutiner utan gör ”lite som man tror”
– Ja, så ser det ut. Och så har det sett ut i flera år, säger Sören Nordh, som nu förväntar sig att situationen ska vända.
Har gjort handlingsplan
Under fredagen lämnade arbetsgivaren in ett svar på fackets kritik till Arbetsmiljöverket, som hotat med vite om åtgärder inte kommer på plats.
Arbetsgivaren har tillsammans med skyddsombuden arbetat fram en handlingsplan.
– Vi har haft en bra dialog och enats om åtgärder som vi tror kommer att vända situationen, säger Sören Nordh.
Håkan Kerrén är verksamhetschef på akuten:
– Framför allt måste vi få ett system där patienterna inte blir kvar på akuten. Det arbetet har påbörjats. Jag har träffat sjukhuspolitikerna och informerat dem. Här är det resurser som behövs, och jag tycker jag fick bra gehör.