Helsingborgs kommunfullmäktige beslutade den 15 juni att bygga Landborgskopplingen, som det underjordiska parkeringsgaraget under Rosenträdgården vid Nicolaiskolan kallas.
Projektet beräknas kosta 400 miljoner kronor och klubbades i investeringsbudgeten. MP, S och V röstade emot byggplanerna men allianspartierna fick stöd av SD i frågan och vann med siffrorna 37 mot 28.
Men det här projektet strider mot detaljplanen och någon ny avser de styrande inte upprätta, skriver Stig Broqvist som representerar föreningen Jordens Vänner Helsingborg i en överklagan till förvaltningsrätten.
Upprörd överklagan
Han lyfter fram att den gällande detaljplanen har som syfte att bevara och skydda den befintliga natur- och kulturmiljön. ”Mindre byggnader för allmänhetens nytta och trevnad, som utformats med hänsyn till platsens särart, får dock uppföras efter byggnadsnämndens prövning”, återger han från detaljplanens direktiv kring Rosenträdgården.
”Det måste väl vara helt orimligt att ett garage i flera våningar för 600 bilar till en beräknad kostnad av 400 miljoner kr betraktas som en mindre byggnad”, skriver Stig Broqvist.
Han tycker att beslutsunderlaget till fullmäktige varit alltför klent och undrar om det utformats för att lura både ledamöter och allmänhet för att smyga igenom ett bygglovsbeslut som strider mot detaljplanen?
”I så fall är detta en skandal”, slår han fast.
”Inget parkeringsbehov”
Den tidplan som hittills presenterats för bygget ser väl snäv ut, menar han också. Någon detaljplanprocess ser inte ut att rymmas och den vattendom man sannolikt behöver få från mark- och miljödomstolen tar också tid att få.
Stig Broqvist anser att beslutsunderlaget varit starkt vinklat. Han håller inte med om att garaget förbättrar för stadens cyklister, tvärtom menar han att trafikökningen kring garagets infart kommer att försämra för dem.
Behovet av nya parkeringsplatser i centrum finns inte heller, menar han och pekar på en rapport från 2012 som beräknat att det kommer att finnas lediga platser även den mest belastade timmen på dagen även utan ett garagebygge.
Invändningar om miljö
I handlingarna till fullmäktige kallas garaget ”en god affär för Helsingborgarna”. Det framgår att garaget börjar betala sig om 33 år, men det kallar Stig Broqvist en skönmålning, han tror aldrig garaget kommer att bli lönsamt.
Han skriver också till förvaltningsrätten att den trafikmätning som legat till grund för beslutet är ovetenskapligt gjord. Inom trafikforskning används begreppet ”inducerad trafik”, fenomenet att utbyggnader av trafiksystem ofta leder till ökad trafik. Men den trafikutredning som gjorts har bara utgått från en omfördelning av befintlig trafik och därmed kommer fram till att trafiken vid infarten till garaget inte kommer att öka nämnvärt.
Slutligen har Stig Broqvist invändningar mot bygget utifrån flera miljö- och klimatmål, både i Plan- och bygglagen samt klimatavtalet i Paris.
Bakgrund
Förespråkarnas motiv till att bygga garaget är att bland annat att fylla parkeringsbehovet som uppstår i centrum när Ångfärjetomtens 399 parkeringar försvinner. Det nya garaget ska bestå av fyra våningar och en femte våning under Billeplatsen enligt de skisser som finns.
Sammanlagt ska det rymma 600 bilar och lika många cyklar. Att minska trafiken i city har också varit ett argument för bygget, men i den utredning som gjorts har man kommit fram till att bygget av garaget bara skulle minska biltrafiken marginellt på Drottninggatan och Järnvägsgatan.
Utredningen visade också att grundvattnet skulle påverkas och att bygget därför skulle behöva tillstånd, vattendom, av mark- och miljödomstolen, och att delar av området skulle behöva genomgå noggranna arkeologiska undersökningar.
Garaget ska genom sin placering i landborgen bygga bort höjdskillnaden och därmed underlätta för cyklister i staden. Bygget ska också bli en ny mötesplats och erbjuda plats för olika typer av verksamhet.