Ett vanligt år märker hamnen av det kinesiska nyåret under en veckas tid, då kineserna tar ledigt och produktionen stannar av.
Nu kommer konsekvensen att synas under en längre period, i minst 2,5 veckor i mitten av mars, eftersom det sker en naturlig fördröjning att forsla varor hit.
Det handlar om ett tapp på 10 procent av den totala avlastade volymen, ungefär 350 containrar per vecka som inte kommer fram. Omräknat i pengar kommer Helsingborgs hamn förlora uppemot två miljoner kronor, men för att det inte ska bli mer måste produktionen nu starta i Kina igen.
– Det är ett osäkert läge, som det ser ut nu är tappet begränsat men fortsätter det kan det påverka oss mer, säger vd Bart Steijaert.
Totalt omsätter Helsingborgs hamn 400 miljoner kronor om året.
Inte samma effekt i Malmö och Trelleborg
Helsingborgs hamn är extra exponerad mot den kinesiska marknaden i och med att man är en så stor containerhamn.
I Malmö och Köpenhamns hamn kommer den största konsekvensen av coronavirusutbrottet ske på persontrafiken. Varje år passerar 25 000 asiatiska passagerare Köpenhamn.
– Vi har ständig kontakt med rederierna men har ännu inte kunnat överblicka hur vi kommer påverkas. Kryssningsfartygen måste till viss del planera om sina rutter från Asien och det kan till och med göra att vi får fler anlöp här i Europa, säger Henrik Ahlqvist med ansvar för just kryssningstrafiken.
Han tror att effekten kan komma först om ett år som en konsekvens av att fler drar sig för att göra kryssningsresor på grund av smittorisken.
Trelleborgs hamn har mest lastbilstrafik med gods som redan är omlastat i Europa.
– Vi kommer säkert se en dipp på sikt, men det är längre ställtider än om vi haft containerlast som i Helsingborg. Det gör att marknaden dessutom hinner anpassa sig så att effekten inte blir så stor, säger vd Jörgen Nilsson.