Elsparkcyklarna har blivit en naturlig bild av stadsbilden på flera håll i landet – men deras intåg har också ställt en del frågor på sin spets. Bland annat den om hur kommunal mark får användas.
– Andra företag betalar hyra för att ställa ut gatupratare på kommunal mark. Det här är kommersiella företag som nyttjar stadens mark för att tjäna pengar, varför ska de inte betala som andra? säger Ingrid Mattiasson Saarinen (V).
Samma fråga har hon ställt i en interpellation till Helsingborgs kommunfullmäktige.
Elsparkcykeln ett fordon
Oskar Grönwall är trafikchef i Helsingborg.
– Elsparkcyklar är att betrakta som cyklar och får ställas ut som vanliga fordon. En gatupratare är inte ett fordon, det är en fysisk pryl som sätts ut på gatan, säger han.
Även i Malmö diskuteras frågan. Där har Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande, bett tjänstemännen att titta på om Malmö stad kan få elsparksbolagen att betala för det utrymme de tar upp.
Exempelvis genom att betala för särskilda elsparkcykelställ.
– Det är ett ärende vi följer, säger Christian Orsing (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Helsingborg.
– Det har varit en rad olyckor och skador och nu behöver vi veta hur vi ska hantera elsparkcyklarna i det offentliga rummet, ett juridiskt klarläggande.
”Råder fortfarande oordning”
I avtalen med Voi och Lime, bolagen som hyr ut i Helsingborg, finns det överenskommelser om att det ska vara billigare att parkera rätt än fel. Hastigheterna har också reducerats på gågator.
– Det råder fortfarande oordning, men det här är vårt sätt att, i ett oklart juridiskt läge, försöka möta de olägenheter vi möter.
Men Ingrid Mattiasson Saarinen (V) är inte nöjd med vad hon ser, utan efterfrågar tydligare parkeringsregler.
– Elsparkcyklarna parkeras på ett trafikfarligt sätt och utgör en snubbelrisk. Det måste till andra styrmedel för att det ska fungera, säger hon.