• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

I dag invigs tunneln genom Hallandsåsen

Uppdaterad
Publicerad

I dag invigs tunneln genom Hallandsåsen, 23 år efter byggstarten. SVT Nyheter följer invigningen.

Förutom den nya stationen i Båstad så invigs under tisdagen även stationerna i Förslöv och Barkåkra. Med det börjar ett nytt kapitel i tunnelns historia. Vid kl 10 avgår det första invigningståget där bland andra infrastrukturminister Anna Johansson åker med.

– Jag hänger upp flaggorna som Östra Karups skola har gjort. Det är spännande. Det är roligt och barnen ser fram emot att få komma hit och åka tåg och se flaggorna, säger Johanna Lundqvist Björn, lärare på Östra Karups skola.

Hallandsåstunneln

Bo Wendt är numera kommunalråd i Båstad för Bjärepartiet. Men i juni 1997 när tätningsmedlet Rhoca Gil började användas i bygget  och giftskandalen briserade så var han miljöchef.

”Kommer bli fantastiskt”

– Jag tycker att det känns fantastiskt att det äntligen är färdigt nu då och vilka fördelar vi nu ska försöka dra av det här. Det är inte så att vi har stått med klockan i hand och bara väntat. Det här har ju blivit en vardag i Båstad, den här arbetsplatsen, som vilken industri som helst. De som nu är drygt 20 år, de vet ju inte om något annat, säger han.

Med den nya tunneln kan järnvägen i framtiden trafikeras av 24 tåg per timme, istället för fyra. Förutsättningarna för pendlarna väntas bli bättre med mindre förseningar och kortare restider.

– Det kommer att bli fantastiskt för Bjärebygden med förbindelserna. Att kunna ta tåget istället för bilen, det är ju helt underbart, säger Torekovsbon Bertil Nilsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Hallandsåstunneln

Mer i ämnet