För tre år sedan gick Ängelholms flygplats på knäna, pandemin gjorde att flygplatsen tappade 90 procent av intäkterna. För att rädda dess överlevnad gick sju nordvästskånska kommuner och ett turistföretag i Båstad ihop och tog över.
Än är inget hugget i sten men just nu är det mycket som tyder på att Ängelholms flygplats kommer få låna ytterligare 30 miljoner som ägarkommunerna kommer att gå i borgen för. Detta för att kunna driva vidare flygplatsen i två års tid – då förhoppningen är att staten ska ta över ansvaret.
– I grund och botten är det ett lån som vi som ägarkommuner går i borgen för. Det vill säga man garanterar och sedan är bolaget skyldiga att reglera det här. Sedan har Helsingborg en form av internbank och den samordnar lånet, säger kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, Christian Orsing (M).
Kommer öka säkerheten
Det handlar om nödvändiga investeringar för att upprätthålla säkerheten, bland annat inköp av diverse röntgenmaskiner, sprängämnesdetektor och nya passagerarfordon med mera.
– Ibland kommer man till lite större investeringar som man inte kan hantera över den löpande driften och kassan. Då är det inte ovanligt man ger ett lån som man går i borgen för, säger Christian Orsing.
Helsingborg stad ska vara klimatneutrala till 2030, hur rimmar det ihop med att ni satsar mer pengar på flygplatsen?
– Det här tycker jag är en tråkig målkonflikt och här måste det gå att hålla två tankar i luften samtidigt. Ängelholms flygplats är otroligt viktig för vårt näringsliv och regionen. Vi arbetar aktivt med klimatperspektivet genom klimatmässiga bränslen och att vi kan klimatkompensera våra biljetter.
Totalt har flygplatsen kostat kommunerna drygt 80 miljoner kronor om klubban går i bordet för de nya investeringarna.
Total kostnad för flygplatsen (utöver köpesumman)
Helsingborg: 24 952 654
Ängelholm: 19 428 577
Höganäs: 6 401 341
Båstad: 4 506 192
Båstad Turism och Näringsliv: 1 464 000
Klippan: 1 715 608
Bjuv: 1 296 435
Perstorp: 235 193
Totalt: 60 000 000 kronor