Efter fyra olika larm från lokförare om skakningar och vibrationer har Trafikverket tvingats sänka hastigheten för tåg från 200 km/h till 140 km/h. Professorn Roland Pusch har i flera år varnat för att skakningar kan uppstå när tåg kör genom tunneln.
– Skakningarna bekräftar mina prediktioner. Jag rekommenderade att man skulle sänka hastigheten hos tågen, så jag gissar att man insett att min prognos är rätt och vill rädda detta, säger Roland Pusch.
Enligt Pusch är det dålig kringfyllnad kring betongröret som orsakar vibrationerna. Fortsätter skakningarna kommer betongblocken gnidas och nötas mot varandra och det blir därför lättare för vatten att strömma igenom.
Behövs nya sänkningar
– Det kommer in vatten på spåren och det blir instabila förhållanden på spårbädden. Tågen bygger upp vattentryck och det kan bli urspårning. Då kan katastrofen inträffa.
Roland Pusch tror att hastigheten kommer behöva sänkas ytterligare för att tunneln ska hålla. Det gäller framförallt de tyngre tågen som han menar måste köra i högst 80 km/h.
Trafikverket tillbakavisar
– Det är klart att det kommer att bli en successiv försämring och att man måste sänka hastigheten på alla tåg. Det kommer påverka trafikschemat där, säger han.
Trafikverket tillbakavisar påståendet att det skulle vara något fel på tunnelkonstruktionen och menar att vibrationerna uppstår utanför tunneln. Samtidigt vittnar passagerare om att de har känt skakningar inne i själva tunneln.