Urvalet gjordes dels på ålder, dels utifrån vilka brott ungdomarna är dömda för.
Vi har begärt ut domar från Helsingborgs tingsrätt som avser följande brott:
- mord
- dråp
- mordförsök
- grov misshandel
- grovt vapenbrott
- rån
- övergrepp i rättssak
- mordbrand
Om de dömda var mellan 15 och 20 år när de begick brottet mellan 2012 och våren 2018, räknades de in i vår granskning.
Med hjälp av offentliga handlingar som domar och yttranden, har vi fått en bild av de individer vi har tittat närmare på. Men det kan givetvis finnas fler sociala insatser eller tidigare orosanmälningar mot någon individ som vi inte kunnat se på grund av sekretessen inom socialtjänsten.
I några fall har vi inte med säkerhet kunnat belägga att någon varit känd av socialtjänsten innan den begick brottet. Detta trots att det funnits exempelvis brottsmisstankar eller åtalsunderlåtelser mot personen som minderårig och den därför bör ha blivit aktuell hos socialtjänsten. Då har vi inte räknat in den personen.
De här insatserna har vi granskat
De individer vi har kartlagt kommer från olika delar i nordvästra Skåne, även om en stor del är från Helsingborg.
När vi har räknat antal insatser inkluderar det olika beviljade behandlingsprogram både inom öppenvården och tvångsvården, ungdomstjänst samt utdömda ungdomskontrakt.
Vi har enbart räknat insatser som riktas specifikt mot vår kartlagda individ.
Ville kontrollera varningssignalerna
När vi har kontrollerat om en individ varit aktuell hos socialtjänsten innan den begick brottet, har vi enbart tittat på sådant som rör orosanmälningar om normbrytande beteende, brottsmisstankar och kriminellt umgänge. Det betyder alltså att vi inte räknar in personer som är kända av socialtjänsten på grund av exempelvis försörjningsstöd eller arbetsmarknadsinsatser.
Syftet med metoden är att teckna en bild av hur tidigt varningssignalerna kom kring personen och vad som gjordes åt det.