Det nya vattentornet i Helsingborg ska nu pryda ett frimärke i Postnords nya serie om svenska vattentorn. Foto: Postnord/Johan Nilsson, TT

Skandalomsusat och prisat – nu blir vattentornet i Helsingborg frimärke

Uppdaterad
Publicerad

Nu ger Postnord ut nya frimärken och ett av årets teman är vattentorn. Och Helsingborgs nya vattentorn är med, en byggnad vars korta historia handlat om allt från läckor till arkitektpris.

Det nya vattentornet invigdes 2023 – men har en historia kantad av svårfångade läckor och ett prestigefyllt arkitektpris.

Och nu hamnar byggnaden på ett frimärke, Postnords nya serie med svenska vattentorn. Fem har valts ut – bland annat det nybyggda i Helsingborg.

Speciella byggnader

– Vi vill visa Sverige på olika sätt på våra frimärken och det var helt enkelt vattentornens tur, säger Kristina Olofsdotter, chef för Postnord frimärken.

Varför just Helsingborgs?

– Vattentornen är ju speciella byggnader med sina utseenden och funktion. Vi valde utifrån att de skulle vara fina och ha olika arkitektur och ålder. Helsingborg passade in där.

Den 40 meter höga skapelsen bärs upp av 24 betongpelare och arkitekten bakom skapelsen är Gert Wingårdh.

Alexander Svensson (M) är ordförande för stadsbyggnadsnämnden i Helsingborg.

– Kul att det uppmärksammas ytterligare, vi är så klart glada, säger han om att stadens nya vattentorn hamnat på ett frimärke.

Jakten på millimeterläckorna

Vattentornet skulle ha tagits i bruk 2020 men starten försenades på grund av en jakt på millimeterstora läckor som släppte ut 4 000 liter vatten per dygn.

Men mitt i jakten på vattenläckorna fick vattentornet ett prestigefyllt arkitektpris – Kasper Salin-priset, som delas ut av Sveriges arkitekter som tyckte att det liknade en romersk akvedukt samtidigt ”som det har det funnits en ambition att utveckla teknik och arkitektur i samverkan”.

I juni 2023 invigdes vattentornet till sist med nykomponerad musik som spelades innanför pelarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.