2022 fick Trafikverket uppdraget av regeringen att utreda hur rustade våra vägar och järnvägar är för ökad trafik i Öresundsregionen i framtiden. Under måndagen presenterade Trafikverket sina slutsatser och rekommendationer från utredningen Kapacitet och redundans för transporter över Öresund.
– Det finns samhällsnytta att utveckla en ny infrastruktur över sundet. Men vi ser inget behov av kapacitetsskäl förrän på väldigt lång sikt, säger Lars Brümmer, strateg och projektledare vid Trafikverket vid en digital pressträff.
Trafiken rullar på – men hur länge till? Trafikverket konstaterar att järnvägskapaciteten över bron räcker i cirka 25 år till. Den viktigaste åtgärden för trafiken är i stället att satsa på land.
Gränskontroller störst hinder för trafiken
Vad gäller järnvägen är budskapet tydligt: Två nya spår mellan Hässleholm och Lund behövs. Mer kapacitet bör även byggas norr om Hässleholm, anser Trafikverket. Först därefter kan man satsa på att utöka järnvägens kapacitet över sundet.
Enligt utredningen är det största hindret för järnvägssystemet över Öresund på kort sikt gränskontroller.
Vad gäller de tre föreslagna Öresundsförbindelserna Helsingborg–Helsingör, Europaspåret via Landskrona respektive Öresundsmetro tar Trafikverket ingen ställning.
– Vi tar i utredningen inte ställning varken för eller emot någon av de tre projekten, men vi ser att de har positiva bidrag på olika sätt. I vårt utredningsuppdrag har vi tittat på hur de skulle lösa utmaningar gällande kapacitet och redundans och vår slutsats är att förbindelserna inte fullt ut löser de utmaningarna som finns på ett effektivt sätt, säger Anna Wildt-Persson, direktör södra regionen, Trafikverket i ett pressmeddelande.