Det handlar om Öresundsmetron i Malmö, HH-förbindelsen i Helsingborg och Europaspåret i Landskrona. Fast bakgrunden till diskussionen är en helt annan förbindelse – tunneln mellan Danmark och Tyskland under Fehmarn Bält.
– När Fehmarn Bält är klar om åtta år kommer godsflödena att öka dramatiskt. Då behöver vi avlasta bron, säger Katrin Stjernfeldt-Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.
Grannar konkurrerar
Kollegan Torkild Strandberg (L) i Landskrona håller med om behovet av avlastning men förespråkar Europaspåret – en 19 kilometer lång tunnel, mellan Landskrona och Köpenhamn. Den skulle rymma persontåg och godståg och kombineras med vägtrafik.
– Vi kan transportera gods, men det kan man inte i Helsingborg-Helsingör. Klimateffekterna blir därmed mycket större med vår förbindelse, säger Torkild Strandberg.
Snabbare transporter
Några mil norrut, i Helsingborg, slår kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M) tillbaka kritiken:
– Europaspåret är ju en lokal idé i Landskrona. Den saknar uppbackning och är en väldigt komplex och dyr förbindelse,
Helsingborgs stad vill ha egna tunnlar till grannstaden Helsingör: en för vägtrafik och en för persontåg – den så kallade HH-förbindelsen.
– Det huvudsakliga argumentet är att man kortar restiderna. En transport för näringslivet till kontinenten kommer att minska med en och en halv timme, säger Peter Danielsson.
Större arbetsmarknad
I Malmö önskar man sig en tunnelbana till Köpenhamn. Öresundsmetron skulle lyfta bort pendlartrafik och frigöra räls på bron.
– Vår arbetsmarknadsregion skulle förstoras med en miljon människor. Det motsvarar hela Stockholm och är bra för svensk BNP och för exportindustrin, säger Katrin Stjernfeldt-Jammeh.
De tre Öresundsförbindelserna
Öresundsmetron
Metron föreslås bli en borrad tunnel med två spår som går mellan Köpenhamn och Malmö – i kalkberget under Öresund.
Kostnaderna är cirka 41 miljarder svenska kronor.
Finansieringen utgörs främst av biljettintäkter, möjligt EU-stöd samt statlig dansk och svensk finansiering genom möjligt överskott från Öresundsbron när den är återbetald.
Argument för Öresundsmetron:
Ökar tillgängligheten och minskar restiden till arbete, utbildning och kultur över Öresund.
En större arbetsmarknad.
En kortare restid ökar antalet invånare från 1,3 till 2,3 miljoner som kan nå varandra tvärs över Öresund inom en timme.
Det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen stödjer idén.
Källa: Öresundsmetron
HH-förbindelsen
HH-tunnlarna utgörs av borrade tunnlar för persontrafik på räls samt en vägtunnel.
Persontågsförbindelsen byggs mellan Helsingborg C och Helsingör station.
Motorvägsförbindelsen ansluter till befintligt vägnät vid trafikplats Södra i Helsingborg samt Helsingörmotorvägen i Snekkersten söder om Helsingör.
Bygget beräknas ta 8-10 år.
Enligt Trafikverket skulle det kosta de båda länderna totalt 57,2 miljarder svenska kronor. Brukaravgifter från trafikanter täcker enligt en dansk-svensk utredning som presenterades i början av året dock inte kostnaderna för bägge tunnlar. En ensam vägförbindelse, till en kostnad av motsvarande 29,5 miljarder kronor, skulle däremot gå runt.
Argument för HH:
Avlastar Öresundsbron både vad gäller persontransporter och vägtrafik.
HH-tunnlar under Öresund är mindre känslig för störningar, och innebär minskad sårbarhet i trafiksystemet.
HH skulle ge kortare restid och större arbetsmarknad i norra Öresundsområdet med effekter upp längs Sveriges västkust.
Det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagen stödjer idén.
Källa: HH-gruppen
Europaspåret
Europaspåret utgörs av en 19 km lång tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn för fjärr-, regional- och godståg. Nyligen tillkom även tanken på en biltunnel, med anledning av att projektet ser möjlighet att koppla den till Østlig Ringvej som planeras runt Köpenhamn.
Kostnaden beräknas till cirka 48 miljarder svenska kronor. Kostnad för biltunnel är inte medräknad.
Staden undersöker sitt förslag på egen hand.
Argument för Europaspåret:
Ökar järnvägskapaciteten över Öresund med 100 procent.
Minskar restiden från Stockholm till Köpenhamn, Hamburg och Berlin med 30 minuter.
Kan hantera ökning av godståg med anledning av Fehmarn Bält-förbindelsens öppnande.
Ger kortare restider inom Öresundsregionen och förbättrar pendlingsmöjligheterna.
Källa: Europaspåret