Felix Dobslaw, forskare på MIUN sitter framför dataskärmar och tittar in i kameran.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Lukas Johansson/SVT

AI-forskaren vid Mittuniversitetet ger uppmaning till lärare: ”Bör tänka till om examinationsformer”

Publicerad

Det närmar sig terminslut och många studenter är i slutspurten för att ta sin examen. AI-roboten ”ChatGPT” ställer nya krav på lärare för att förhindra fusk, samtidigt som det kan leda till effektivare lärometoder, menar Felix Dobslaw, dataforskare på MIUN.

Under vintern har textroboten ChatGPT blivit allt mer uppmärksammad. Ett textverktyg som kan skapa färdiga texter och svara på frågor utifrån användarens önskemål.

Var går gränsen för fusk?

Textroboten är effektiv men var gränsen går om det är fusk att använda roboten i sina studier beror på hur man gör det. Det tycker Felix Dobslaw, datavetare och forskare på MIUN, som också jobbar med att tillämpa AI i olika sammanhang.

– Det är ju fusk om man inte själv har gjort jobbet, men det blir en gråzon om man använder det i bakgrunden. Det man ska komma ihåg är att chatGPT inte hjälper med referenser och dessutom kan den ju komma med rena påhitt, säger Felix Dobslaw.

Hur lätt är det att bevisa fusk med AI?

Universitetet har inte märkt av någon trend av ökat fuskande än så länge men har börjat diskutera hur de ska förhålla sig till det textverktyget. Arne Wahlström, som är chefsjurist på MIUN säger att det finns detektorer som kan ge indikationer på att en AI-robot har skrivit en text men att det är svårt att bevisa.

– Därför verkar de flesta tro att det är examinationsformer som behöver anpassas snarare än att stänga av studenter på grund av fusk. Vi har inte sett någon tillströmning av sådana ärenden i disciplinnämnden, men misstankar har förekommit i några fall, säger Arne Wahlström, chefsjurist MIUN.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.