Bedragarna kontaktade kvinnan i paret, som är i 60-årsåldern, via sms.
Meddelandet påstods komma från ett inkassoföretag (Svea Inkasso) som ville ha betalt efter ett köp av en iphone. En påhittad skuld. I sms:et uppmanades kvinnan ringa upp inkassoföretaget om skulden.
Erbjöds hjälp att reglerad påhittad skuld
Hon gjorde så och förklarade att hon aldrig köpt någon mobil.
Bedragaren i andra änden svarade då att hon skulle få hjälp att ordna upp ”missförståndet”. Kvinnan kopplades då till vad som påstods vara säkerhetsavdelningen på en bank.
För att pengarna skulle kunna föras över till vad som angavs vara ett säkert konto uppmanades kvinnan sedan att ladda ner en app (Anydesk).
Bådas konton tömdes
Kvinnan gjorde så och därmed kunde bedragarna komma åt kvinnans personuppgifter och kontonummer. Kvinnan och hennes man fick därefter sina konton helt tömda. Totalt förlorade de 1,5 miljoner kronor.
Bedrägeriet följer det mönster som polisen sett har blivit vanligare på sistone.
Polisen vill därför uppmana folk att vara på sin vakt mot misstänkta telefonbedrägerier, som ofta inleds med ett falskt inkassokrav som skickas via sms.