I Östersunds nya resursskola för elever med autism finns i dag 18 platser. Men behovet är större än så. Det menar föreningen Autism i Jämtland.
– Vi uppskattar att det är mellan 75 och 100 barn i kommunen som har en autism-diagnos, säger Martin Wigert som är skolombud i autismföreningen.
Och då räcker inte 18 platser.
– Sedan är det inte säkert att alla barn med autism behöver gå i en resursskola men det är viktigt att alla barnen får rätt förutsättningar.
Saknar riktig kartläggning
Föreningen tycker därför det vore bra om kommunerna arbetade på ett annat sätt.
– Vi hade helst sett att kommuner började med att kartlägga behovet, säger Martin Wigert.
De menar även att resurserna ute i de ordinarie skolorna behöva öka.
– Många av våra medlemmar är oroade över skolsituationen, många elever har problematisk skolfrånvaro och det finns mycket att göra i skolans miljö.
Ska träffa politiker
I januari ska föreningen träffa politiker i barn- och utbildningsnämnden Östersund för att prata om just detta.
– Vi tycker det är en superviktig fråga. Vi tycker att alla borde se det här behovet och jobba för att de här barnen ska få en bättre framtid i Jämtlands län, säger Martin Wigert.
Fakta autism
Autism är en funktionsnedsättning som påverkar hjärnans sätt att hantera information.
Autism är ingen sjukdom utan ett sätt att vara. Det innebär att du fungerar på ett annorlunda sätt än vad som oftast förväntas i samhället.
Det finns saker som är svårare för dig som har autism. Men du kan också ha särskilda styrkor. Till exempel kan du vara extra intresserad av vissa saker och bli väldigt bra på dem.
Enligt Socialstyrelsen har mellan 1 och 2 procent av befolkningen i Sverige autism.
Barn med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som exempelvis autism har svårare i skolan.
En tredjedel av elever med NPF klarar inte grundskolans mål, enligt statistik från föräldranätverket Rätten till utbildning.
Den psykiska ohälsan bland dessa barn är också högre än bland andra barn.
Källa: 1177, Socialstyrelsen, Rätten till utbildning