Järnvägsbron i Järpen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Bron i Järpen är ett exempel på vad Jonas Andersson menar inte håller för att klara tunga Natortransporter.

Broarna den svaga punkten för järnvägen i länet

Publicerad

Om diskussionerna kring investeringsbehovet vid ett svenskt Natomedlemskap redan är i full sving i Norge, så har det varit märkligt tyst på den svenska sidan. Men regionrådet Jonas Andersson (S) bedyrar att planeringen är kommit igång bakom kulisserna.

Skulle Sveriges Natoplaner gå i lås så handlar det om investeringar i infrastrukturen som vi nog aldrig sett maken till tidigare i Jämtlands län.

– Det handlar om många miljarder i slutändan, säger Jonas Andersson.

Stort behov av upprustning

Rälsen mellan Östersund och Storlien har ju bjudit på några incidenter genom åren. Då har det främst handlat om att banvallen gett vika efter hårt regnande.

Det går naturligtvis inte för sig när det ska komma tunga transporter med stridsvagnar och annan krigsmateriel. Ändå är det i dag broarna som är den svaga punkten.

– Vi har börjat titta på broar som måste stärkas, både längs järnvägen och E14, berättar Jonas Andersson.

Riktade pengar finns

När det gäller infrastruktur för att öka den militära förmågan är det inget som länets väganslag ska bekosta. Ansvaret ligger på staten. Men här finns fonder både inom EU och Nato, som det borde vara aktuellt att få medel ur.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.