De utländska långtradarchaufförerna utsätts inte bara för omänskliga anställningsvillkor. Kvalificerad brottslighet gör trafiken ännu mera tvivelaktig.
För att få köra till exempel en timmerbil i Sverige krävs flera olika kort:
Först och främst ett körkort med alla relevanta behörigheter.
Dessutom behövs ett Förarkort, som ska sättas i färdskrivare för att rätt chaufför ska registreras.
Ett tredje kort som är nödvändigt kallas Yrkeskompetensbevis. De kommer med en separat kurs som handlar om lagar och miljökrav, för att ta ett par exempel.
– De här korten kan man köpa på nätet och det vet jag att flera utländska har gjort, säger åkaren Claes
Lindquist.
En norsk polis gjorde nyligen ett försök och han kunde enkelt köpa en uppsättning falska handlingar. Så det ligger en sanning i de här ryktena.
Genom att ha flera Förarkort så kan man helt enkelt byta kort när man egentligen är ålagd att vila.
Fifflar med färdskrivare
Än mer kvalificerat är att manipulera själva skrivaren och man har hittat färdskrivare som kan slås på och av med en fjärrkontroll. Branschtidiningen PROFFS skriver en hel del om just detta och de har hittat kopplingar till etablerade tillverkare och verkstäder.
Faktiskt så var det en åklagare i Östersund som för ett år sedan hittade ett lagrum som visade sig bli effektivt. Hon valde att åtala för olaga dataintrång. Straffet blev kännbart för både åkeriet och chauffören.
Men det är inte bara utländska åkare som fifflar. I förra veckan tog polisen i Sundsvall en bil med manipulerad färdskrivare. Det var en svensk chaufför hos ett stort svenskt åkeri.