Foto: SVT

Få poliser granskar tunga fordon

Uppdaterad
Publicerad

Åkeribranschen i Jämtlands län är kritisk till polisen. De som kan göra flygande besiktningar på tunga fordon har bara blivit färre genom åren.

Chaufförer med orimliga arbetspass och långtradare som manipuleras för att fusket inte ska upptäckas.

När antalet ekipage från öststaterna stadigt blir fler och fler på landets vägar så viker polisen mindre resurser för att kontrollera trafiken.

Åkerinäringen: Dödlig konkurrens

Joakim Ringqvist är bilinspektör hos polisen i Östersund:

– Vi är i dag två och en halv tjänst som är utbildade för tunga fordon, berättar han

Det är hälften mot för ett par år sedan och det kan förstås tyckas vara en märklig polisiär prioritering.

Kokar bland åkarna

Ute bland länets åkare kokar det.

– I Norge är det mycket bättre. Där går de hårdare fram och dessutom finns det betydligt fler kontrollstationer med till exempel vågar, säger åkaren Claes Lindquist.

 Joakim Ringqvist håller i princip med i den beskrivningen:

– I Norge sköts kontroller av motsvarigheten till Trafikverket och visst satsar de mer resurser än vi kan göra, säger han.

Vill se bättre kontroller

Ett område som inte nödvändigtvis påverkar trafiksäkerheten, men där näringen ändå vill se bättre kontroller från polisens sida är det som kallas cabotage. Det handlar om utländska åkeriers rätt att köra inrikestransporter i Sverige.

 I sju dagar får de befinna sig i landet och under den veckan får de köra maximalt tre inrikestransporter.

– Här fuskas det friskt. En del bilar kan vara här i flera månader, påstår Claes Lindquist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Åkerinäringen: Dödlig konkurrens

Mer i ämnet