Strax före jul visade vi en serie om åkeribranschen. Den handlade om manipulerade färdskrivare, rovdrift på utländska chaufförer, en fullständigt snedvriden konkurrens samt färre poliser som granskar de tunga fordonen.
För näringen som sådan innebär det här att de åkerier som följer lagarna riskerar att bli utkonkurrerade av dem som inte gör det. Vanliga bilister utsätts samtidigt för livsfara när de riskerar att möta långtradarekipage på vägarna där föraren inte haft rast och vila inom de ramar som lagen föreskriver.
Samordnar
De åkare vi talade med under arbetet med serien hade inga högre tankar om myndigheternas förmåga att ta fast fifflarna. Förhoppningsvis blir det ändring med den nya specialåklagaren.
– Det blir mitt uppdrag att samordna lagföringen inom den tunga trafiken, berättar åklagaren Mikael Bäckström.
Anledningen till att denna riksbefattning hamnat i Östersund beror på att här finns det redan experter på tung trafik kopplade till åklagarkammaren.
Även en del svenska ekipage har ertappats med fusk. Det kan å ena sidan ses som att de pressats till det av den snedvridna konkurrensen. Å andra sidan är det de utländska åkerierna, främst från öststaterna, där fusket är mest utbrett.
Siktar in sig på arbetsgivarna
När poliserna hittat en långtradare med till exempel manipulerad färdskrivare så har det hittills ofta slutat med att en utfattig och utnyttjad chaufför blivit bötfälld.
– Jag ska i stället inrikta mig på att försöka få arbetsgivarna bötfällda. På så sätt slår man mot de som tjänar på att lagarna bryts, säger Bäckström.