Chaufförer med orimliga arbetspass och långtradare som manipuleras för att fusket inte ska upptäckas.
När antalet ekipage från öststaterna stadigt blir fler och fler på landets vägar så viker polisen mindre resurser för att kontrollera trafiken.
Joakim Ringqvist är bilinspektör hos polisen i Östersund:
– Vi är i dag två och en halv tjänst som är utbildade för tunga fordon, berättar han
Det är hälften mot för ett par år sedan och det kan förstås tyckas vara en märklig polisiär prioritering.
Kokar bland åkarna
Ute bland länets åkare kokar det.
– I Norge är det mycket bättre. Där går de hårdare fram och dessutom finns det betydligt fler kontrollstationer med till exempel vågar, säger åkaren Claes Lindquist.
Joakim Ringqvist håller i princip med i den beskrivningen:
– I Norge sköts kontroller av motsvarigheten till Trafikverket och visst satsar de mer resurser än vi kan göra, säger han.
Vill se bättre kontroller
Ett område som inte nödvändigtvis påverkar trafiksäkerheten, men där näringen ändå vill se bättre kontroller från polisens sida är det som kallas cabotage. Det handlar om utländska åkeriers rätt att köra inrikestransporter i Sverige.
I sju dagar får de befinna sig i landet och under den veckan får de köra maximalt tre inrikestransporter.
– Här fuskas det friskt. En del bilar kan vara här i flera månader, påstår Claes Lindquist.