Skistar har släppt delårsrapport. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT

Färre bokningar för Skistar

Publicerad

Skistar tappar 3 procent i antal bokade nätter, jämfört med samma period i fjol.

– Däremot har vi både bättre bokningsläge och högre efterfrågan från denna veckan fram till vecka 10, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Bolaget ser något färre bokade nätter inför vintersäsongen. Mätt i antal bokade nätter är efterfrågan 3 procent lägre än vid samma tidpunkt förra året.

Enligt Sjöstrand beror det på en senare premiär jämfört med förra året. Då var säsongspremiären den 1 november – i år den 26 november – vilket förklaras av snöläget.

Kalendereffekterna är särskilt stora för säsongen. Att det är en “arbetstagares jul” påverkar bokningsläget positivt, medan den sena påsken gör att många kanske avvaktar med att boka sin påskresa.

Samtidigt ser snöläget positivt ut, även om snön kom senare än i fjol.

Danska marknaden växer

Skistar ser fortsatt en ökning av gäster från utlandet, inte minst från Danmark, men även Tyskland, England och Nederländerna.

– Den danska marknaden växer med ungefär 7 procent och de står nästan för 25 procent av gästunderlaget i dag, säger Stefan Sjöstrand.

Samtidigt tappar man 7 procent av svenska gästunderlaget, vilket tros bero på lågkonjunkturen.

"Finns billiga alternativ"

Enligt en undersökning från Länsförsäkringar har en skidsemester för en barnfamilj under sportlovsveckan ökat i kostnad. Inför säsongen kan det kosta drygt 46 500 kronor, vilket är 5 000 mer än 2024. Det mesta har blivit dyrare, allt från liftkort, boende till mat och skiduthyrning.

– Vi, som andra bolag inom reseindustrin, arbetar med dynamisk prissättning. Det betyder att priserna rör sig upp och ner utifrån efterfrågan och makrofaktorer, kommenterar Sjöstrand undersökningen.

Sjöstrand framhåller att det som gäst går att göra aktiva val för att komma åt fler prisvänliga alternativ när det gäller exempelvis boenden.

– Det finns billiga alternativ även hos oss.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.