– Jag ser få poänger med det att dela upp. Elever har olika förmågor och kunskaper, och det är inte per automatik så att man har olika förmågor bara för att man har olika kön, säger Jonas Tackerudh.
Kan du se några fördelar med att dela upp?
– Jag kan till exempel tänka mig att en del tjejer tycker att det är skönt att man delar upp om det handlar om att man utövar en aktivitet lite lugnare eller tillsammans med elever som är ungefär lika fysiskt stora som en själv.
Lära barn umgås
Samtidigt pekar Jonas Tackerudh på att skolan har ett uppdrag att lära barnen att umgås med alla.
– Om man inte ens i skolans värld får lära sig umgås med det andra könet, när ska man lära sig det då? frågar han och fortsätter:
– Det är upp till oss lärare att avdramatisera eventuella spänningar mellan kön och att erbjuda ett utmanande lektionsinnehåll som syftar mot det centrala innehåll och de kunskapskrav vi förväntas presentera för våra elever, oavsett om det är killar eller tjejer.
Hur jobbar du för att alla elever ska gilla att ha idrott?
– Jag varierar övningar ofta. Jag fokuserar på tävling ibland, men då med huvudsyftet att samarbeta och att testa att jobba utifrån sin egen förmåga i ett lag eller i en mindre grupp. Jag alternerar grupper väldigt ofta där jag strävar efter en blandning av killar och tjejer, åldrar och förmågor.
Pågående samtal
Jonas tycker också det är viktigt att ha en ständigt pågående diskussion med eleverna om killar och tjejer och idrott. Bland annat brukar de prata om hur det det sett ut historiskt. Först 2014 fick till exempel damer för första gången tävla i backhoppning i OS.
- Det finns många idrottshistoriska detaljer som kan vara värda att samtala kring då de tangerar diskussioner om människors lika värde, värderingar, fair play och så vidare. Ord som är direkt sammankopplade till läroplanen och kursplanen i idrott och hälsa.
Fakta
Jonas Tackerudh har jobbat som lärare i 16 års tid. För drygt ett år sedan flyttade han upp till Gäddede där han bland annat undervisar i idrott och hälsa i årskurs 2 till 9.