Polisen om bedrägerier: ”Våga lägg på luren”

Uppdaterad
Publicerad

Bedrägerier genom social manipulation ökar. Inte sällan försöker kriminella lura äldre, att via telefon ge ut koder eller uppge sitt BankID. Därför samarbetar nu Polisen, Länsstyrelsen och Stöldskyddsföreningen i Jämtland, i en informationskampanj för att nå de äldre.

Äldre kvinnor är överrepresenterade som offer i den här typen av bedrägeri som ofta börjar med ett telefonsamtal. Ett informationsbrev skickas nu till 2 400 kvinnor i åldern 70 – 85 år i kommunerna Härjedalen, Strömsund och Ragunda.

– Att vi väljer just de här kommunerna beror på att de är jämförbara glesbygdskommuner. Det har alltså inget med brottsstatistik att göra, berättar Mariana Handler som är kommunpolis.

Ett exempel på ett bedrägligt telefonsamtal kan handla om att någon ringer och säger att ”banken” upptäckt en märklig transaktion och behöver göra några säkerhetsåtgärder. Allt kunden behöver göra är att använda sitt BankID.

Väldigt övertygande

– De är mycket skickliga på att låta förtroendeingivande och de utnyttjar vår stress och vår oro för att göra fel, säger Mariana Handler. De som ringer låter ofta väldigt övertygande men våga lägga på luren om det känns konstigt.

Breven är redan skickade och ska förhoppningsvis nå de 2 400 äldre kvinnorna i slutet av veckan.

I klippet ovan visar Mariana Handler vad brevet innehåller och om vikten att mottagarna svarar på den enkät som medföljer.

Tre tips om du får ett misstänkt samtal

  • Lämna aldrig ut kontonummer eller kortnummer.
  • Använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig.
  • Avsluta samtal som inte känns rätt. Blir man i efterhand osäker kan man själv ringa till exempelvis banken och fråga om det verkligen var de som hörde av sig.

Källa: Polisen i Jämtland Härjedalen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.