Ämnet idrott och hälsa ska utformas så att alla elever finner lust och glädje att röra sig fysiskt. Men en rapport från Skolinspektionen visar att undervisningen ofta är traditionellt utformad. Det är mycket bollspel och inslag av tävlingsmoment på idrottslektionerna.
Något som passar de elever som redan idrottar på fritiden men som inte passar de som inte gör det. När alla elever förväntas göra samma saker finns det dom som blir åsidosatta och som självmant drar sig undan.
Flickor får mindre utrymme
I rapporten står det bland annat att ”elevernas fysiska status blir exponerad och bidrar inte till undervisningssituationer där alla elever ges likvärdiga förutsättningar att utveckla de förmågor som är kopplade till just rörelse. Det uppstår också en problematik kring vilka elever som ska ingå i vilket lag, hur flickor och pojkar ska fördelas eller om könen ska skiljas åt.”
Skolinspektionen pekar också på att det finns en skillnad i hur pojkar och flickor upplever undervisningen. Bland annat tycker fler flickor än pojkar att de blir störda av andra elever och att de får mindre utrymme. Färre flickor än pojkar tycker också att de får återkoppling av läraren.
Insatser krävs
Skolinspektionen menar att bilden är oroande och att insatser krävs. Bland annat bör skolorna se över vad de har för aktiviteter så att alla elever vill vara med.
Undersökningen baseras på en enkät till elever och lärare vid 100 slumpmässigt utvalda högstadieskolor. Av dom har man sedan besökt 22 och gjort observationer och djupintervjuer.
Hela rapporten kan du läsa här.
Idrott och hälsa
Ämnet idrott och hälsa ska utveckla elevernas allsidiga rörelseförmågor och skapa ett intresse för att vara fysiskt aktiva.
Det ska också skapa ett intresse att vistas i naturen.
Ämnet ska bland annat ge eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att värdera sin fysiska aktivitet och sätta den i relation till hälsa, rörelse och livsstil.
Källa: Skolinspektionen