Redan i höst kan det gå att åka längdskidor inomhus i berget mellan Gällö och Revsund. Men för att skidtunneln som kallas Mid Sweden Ski Park ska bli av kommer kommunen behöva gå in med närmare 20 miljoner istället för 9 miljoner som det var tänkt från början.
– Konsekvensen blir att kommunen måste öka sin andel av finansieringen om projektet ska genomföras. Det blir i så fall med egna medel, alltså sparat kapital, säger Sven-Åke Draxten (S) kommunalråd i Bräcke kommun.
36 miljoner är det tänkt att kosta. 15,6 miljoner från Länsstyrelsen och Region Jämtland Härjedalen. Ett par miljoner från privata intressenter. Sen kommer kommunen behöva gå in med resten, cirka 20 miljoner. Från början var det tänkt att kommunen bara skulle gå in med hälften av det men privata investerare har uteblivit. Att kommunen går in med en större summa än vad som från början var tänkt påverkar inte finansieringen från regionen. Kritik finns från oppositionen om bristande ekonomiskt underlag och marknadsundersökningar.
Det finns färdiga och kommande kokurrerande tunnlar. Torsby och Göteborg har redan färdiga tunnlar. Piteå håller på att bygga en och i Botkyrka finns det också planer. Och flera andra städer har uttryck intresse för att bygga skidtunnlar.
Den första i Sverige invigdes för 10 år sedan i Torsby. Den kostade drygt 60 miljoner kronor och är en 1,3 kilometer lång tunnel som har öppet från juni till mars. Med flera års minusresultat gick den plus under 2014, då hade de 35.000 inomhusåkare. I Göteborg har det anlagts en multiarena för 800 miljoner där ett 1,2kilometer långt inomhusspår hade premiär under 2015. Piteå håller på att bygga en skidtunnel på drygt 2 km för 450 miljoner som ska kombineras med däcktestarverksamhet. Det finns även planer på en skidtunnel i Botkyrka kommun som i så fall skulle kosta mellan 150 och 200 miljoner men som skulle behöva privata intressenter innan det blir av. En skidtunnel för 36 miljoner är mycket billigare än de andra vilket beror på att tunnlarna redan finns. Enligt Sven-Åke Draxten (S) kommunalråd i Bräcke kommun hade det kunnat kosta runt 800 miljoner att spränga ut liknande tunnlar.
Enligt förstudien till skidtunneln i Gällö beräknas mellan 15.000 och 20.000 besökare och enligt kommunen behövs minst 10.000 besökare för att gå runt. Med en driftskostnad på 3,3 miljoner blir det utslagna biljettpriset i så fall 330 kronor men det beror på antal besökare och om andra verksamheter kan vilja använda tunneln. Förutom turistande motionärer hoppas kommunen på att få dit forskning och elitåkare. 200 personer ska kunna vistas i anläggningen samtidigt. Och flera förbund, bland andra skidförbundet, ska enligt kommunen ha varit positiva vid besök i berget. Förhoppningen är att besökarna även genererar vinster på andra håll. Och att det finns mycket annan verksamhet i området såsom skidstadion i Östersund är något som kommunen också hoppas ger en större chans till besökare i tunneln.
Beslut om finansiering och att starta ett bolag som går vidare med projektet kommer fattas under kvällen den 21 januari. Först håller kommunstyrelsen ett möte vid 17.50 och sen kommer kommunfullmäktige i Bräcke besluta i frågan vid ett möte som börjar klockan 19.00.