Inom några månader hoppas Region Jämtland Härjedalen kunna öppna en vårdchatt igen, denna gång via 1177, berättar Anna Fremner, tf divisionschef Nära vård. Till vänster på bilden ser man 1177 Vårdguiden, röd text på vit botten. Till höger Anna Fremner, en kvinna med rött hår och stålbågade glasögon. Hon har en beige tröja på sig och en brun sjal.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Inom några månader hoppas Region Jämtland Härjedalen kunna öppna en vårdchatt igen, denna gång via 1177, berättar Anna Fremner, tf divisionschef Nära vård. Foto: Claudio Bresciani/TT och Maria Harning/SVT

Oklart när Region Jämtland Härjedalen kan öppna en chattfunktion igen

Uppdaterad
Publicerad

Sedan i somras har regionens chattfunktion ”Primärvården Online” varit stängd och det är oklart när den kan öppna igen. Efterfrågan på enkla vägar för att kontakta vården är stor och regionen riskerar att få betala när patienter vänder sig till vårdappar istället.

”Primärvården Online”, var en chattfunktion där patienten chattade med en robot, så kallad digital triagering. Men efter att en patient felbedömdes så stängdes den i juni 2022.

Fortfarande finns ingen chattfunktion med regionen för patienterna, men en lösning kan vara på gång. I klippet hör du Anna Fremner, tf divisionschef för Nära vård.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.