Calle Hedman och Charlotte Abrahamsson

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Att försöka avslöja bedrägeriförsök är nästan en daglig uppgift för handeln. Calle Hedman och Charlotte Abrahamsson berättar i klippet om bedrägerivågen. Foto: Lena Samuelson/SVT

Östersunds butiker söker motdrag mot nya bedrägerier

Uppdaterad
Publicerad

Tidigare i veckan gick larmkedjan mellan butikerna i centrala Östersund. Tre bedragare handlade friskt med en fejkad swish-app. De kunde visa upp att deras betalning gått iväg, men några pengar hamnade inte på butikens konto.

Eftersom en butiksägare reagerade så snabbt kunde bedragarna gripas och det visade sig då att flera butiker lurats.

– Det kommer ju ideligen nya sätt att luras på, så det gäller att vi är vakna, säger Charlotte Abrahamsson hos en klädbutik.

”Inte förekommit tidigare”

Calle Hedman hos Destination Östersund är nog den som har bäst samlat grepp över butikerna:

– Just den här varianten tror jag inte förekommit tidigare i Östersund men nu vet jag att flera butiker har satt en gräns för hur stora swishköp de tar emot, säger han.

Men om jag swishar dig så plingar det ju till i din telefon och du kan se att pengarna kommit in. Är det så mycket svårare att ha ett liknande system i en butik?

– Ja, det är det. Särskilt om det rör sig om en större kedja, menar Calle Hedman.

”Plingar i telefonen”

Men Charlotte Abrahamsson som har sin egen butik har löst det här.

– Vi har en telefon som det plingar till i. Det är en bra investering att beställa till den tjänsten, säger hon.

Tre personer anhållna

Två män och en kvinna i 25-30 årsåldern sitter nu anhållna på sannolika skäl misstänkta för bedrägeri. Innan de blev tagna av polisen hade de lyckats lura till sig varor till ett värde omkring 10 000 kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.