Flygledningen vid de tio flygplatser som staten har ansvar för och som utgör det nationella basutbudet utförs av Luftfartsverket. Såväl det statliga affärsverket Luftfartsverket, som Swedavia planerar att driva sin flygledning på distans – så som redan görs på vissa platser i landet så som på Sundsvall-Timrå Airport där man fjärrstyr trafiken både från den ”egna” flygplatsen och Örnsköldsviks flygplats. Men nu vill man ha det statliga basutbudet styrt från en gemensam central för fyra flygplatser – de i Kiruna, Östersund, Umeå och Malmö.
”En samlad analys”
– Utvecklingen av flygledning på distans på svenska flygplatser skapar nya tekniska möjligheter men också nya utmaningar. Regeringen begär nu en samlad analys av vilka konsekvenser introduktionen av den nya tekniken innebär, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Luftfartsverket får nu efter ett regeringsbeslut den 12 april i uppdrag att ta fram en samlad analys och redovisning av möjliga konsekvenser av en utbyggd flygledning på distans inom det statliga basutbudet. Enligt regeringen bör konsekvensbeskrivningen innefatta långsiktiga aspekter av driftförutsättningar, ekonomiska förutsättningar, effektivitet, säkerhet, redundans och effekter för totalförsvaret, samt regionala effekter.