Rektor Marjut Svanström på sitt kontor.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Rektor Marjut Svanström berättar att antalet elever blir allt fler. Samtidigt berättar nu ansvarig politiker att den anpassade grundskolan kan komma att utökas. Foto: Sara Leijman/SVT

Rektorn i Östersund: Hade gärna tagit emot alla elever som har behov

Uppdaterad
Publicerad

Den anpassade grundskolan har fått så pass många elever att de måste lägga sina resurser på årskurs 1-9. Därmed finns inga möjligheter att ha förskoleklass.

– Det är tråkigt. Vi skulle gärna ta emot alla elever som har behov, säger rektor Marjut Svanström.

På Odensalaskolans anpassade grundskola går idag 98 elever i årskurs 1 till 9.

Förut tog skolan emot elever även från kranskommuner och erbjöd en förskoleklass. Men efter att elevantalet stadigt ökat togs beslutet att ta bort förskoleklassen, och att även säga nej till elever från andra kommuner.

– Det känns ju såklart väldigt tråkigt för oss. Vi hade väldigt gärna ta emot alla elever som har rätt till vår skolform, säger biträdande rektor Ingela Ferm.

Anpassningar och mer resurser

I den anpassade grundskolan får elever läsa på sin egen nivå, extra anpassningar sker och personalen är särskilt utbildade.

– Här får eleverna växa som människor, säger Marjut Svanström.

Finns det några nackdelar?

– Frågar du mig så svarar jag nej. Jag önskar snarare att vi kunde ge alla elever sådana här förutsättningar.

Skolan kan komma att utökas

Rosi Hoffer (S) är ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Östersunds kommun.

– Enligt lagen finns det inget som heter anpassad förskoleklass, men vi har erbjudit det tidigare i Östersunds kommun för då hade vi plats och utrymme.

Samtidigt berättar hon att det nu pågår diskussioner om att utöka den anpassade grundskolan.

– Vi är inte där än men vi utreder, säger hon.

Odensalaskolans anpassade grundskola

För att få en plats vid anpassade grundskolan ska eleven ha en intellektuell funktionsnedsättning (IF) eller ha fått en betydande och bestående begåvnings­mässig funktions­nedsättning på grund av en hjärnskada.

Eleven ska inte bedömas kunna nå grundskolans betygs­kriterier.

Jämfört med grundskolan har den anpassade grundskolan färre elever per pedagog.

Utbildningen ska ge eleven en god grund för att aktivt kunna delta i samhället och fortsätta utbilda sig.

Betyg är frivilliga däremot så ges omdömen.

Eleverna har rätt till vidare studier på gymnasiet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.