Skolbarn tittar genom staketet för att se när renägare från Tåssåsens sameby arbetar med att fånga in renkalvar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det var ganska coolt. De sprang snabbt” – följ med till renhägnet och hör vad eleverna från Myrvikens skola tycker om att få se arbetet med renarna. Foto: Sara Leijman/SVT

Skolor på studiebesök i renhägnet – så vill samebyn öka förståelsen

Publicerad

Kunskap kan bidra till att skapa större förståelse och på sikt också minska konflikterna. Det tror i alla fall Tåssåsens sameby i Bergs kommun. I flera år har de bjudit in skolklasser som får vara med och se hur deras kultur och verksamhet fungerar.

I Glen, knappt två timmars bilkörning från Östersund, har Tåssåsens sameby börjat samla in renarna. Det är dags att skicka en del sarvar, det vill säga rentjurar, till slakt och samtidigt märka de kalvar som inte blivit märkta tidigare.

Runt rengärdet hänger skolelever på staketet och följer arbetet med nyfikna blickar. Det är årskurs 7 från Myrvikens skola som är på plats.

– Det är alltid bra om barnen får kunskap om vår näring och det liv vi lever, säger Jeanette Kråik som både är medlem i samebyn och som jobbar som samisk koordinator i Bergs kommun.

Berg satsar på att utbilda elever

Som flera andra kommuner i Jämtlands län är Berg en samisk förvaltningskommun och här har man alltså valt att satsa på att utbilda elever om samisk kultur, där renskötseln är en stor del. Gunnel Östman, lärare på Myrvikens skola, tycker det är bra.

– Det här är bara en del, vi har flera projekt under hösten, säger hon och fortsätter:

– Vi är ju en förvaltningskommun, så det känns väldigt rätt och naturligt att vi ska göra det.

I klippet: Följ med till skolutflykten till Glen, och hör vad eleverna tyckte om att få se renskötarnas arbete.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.