En person sitter i en inomhusmiljö med en växt i bakgrunden. Rummet har stora fönster som släpper in naturligt ljus. Personen bär en mörk skjorta och har kort mörkt hår. Atmosfären är avslappnad och professionell.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Reaxcers vd Michael Schahine om hur han ser på beslutet att Sverige återigen får skattebefria biogas, samt vilka planer företaget har framåt för att ställa om till mer klimatmässiga transporter. Foto: Fredrik Lundmark/SVT

Sverige får skattebefria biogas igen – välkomnas av branschen

Publicerad

Efter mer än ett års väntan har nu ett nytt beslut från EU gjort det möjligt för Sverige att återigen skattebefria biogas. Ett välkommet och viktigt besked säger man bland annat från transportföretaget Reaxcer i Östersund.

– Vi är glada naturligtvis. Vi vet att det kommer öka efterfrågan och intresset att ställa om, säger Reaxcers vd Michael Schahine.

I december 2022 beslutade EU att ogiltigförklara den svenska skattebefrielsen för biogas och biogasol. Det var ett tyskt företag som menade att det var ett otillbörligt statligt stöd som snedvrider konkurrensen. EU gav alltså företaget rätt och i mars 2023 införde Sverige en skatt som ökade priset med över 5 kronor/kilo vid pump.

Men efter många turer och en fördjupad granskning har nu EU-kommissionen kommit med ett nytt beslut som säger att en svensk skattebefrielse inte strider mot reglerna om statligt stöd.

Biogasanläggning i Gräfsåsen

– Med skatten kunde inte riktigt biogas konkurrera med diesel ekonomiskt, speciellt som dieselpriset dessutom gick ner lite under den perioden. Trots att många ville ställa om blev det svårt att räkna hem en investering av en biogasbil, men nu är bilden annorlunda och det är kul, säger Michael Schahine.

”Beprövad teknik”

Biogas för tunga transporter är ett viktigt steg för att göra branschens klimatavtryck mindre, menar Michael Schahine. En omställning till el-fordon ligger fortfarande lite längre fram.

– För nära distribution är det inget problem med el, men för längre sträckor är det fortfarande utmaningar med räckvidd och laddinfrastruktur. Dessutom blir en redan tung lastbil ännu tyngre på grund av batterierna, vilket innebär att man kan lasta mindre. Det kommer dock säkert lösas på sikt. Men biogas är en redan beprövad teknik som vi vet fungerar, och som dessutom är lika flexibelt som diesel.

Saknas tankställen

Det som saknas för att göra biogasen ännu mer attraktiv är dock en utbyggnad av tankställen, något Michael Schahine hoppas kommer förbättras de närmaste åren.

– Vi har sedan tidigare skrivit en avsiktsförklaring att köpa all den biogas som kommer produceras i anläggningen som just byggs på Gräfsåsen här i Östersund, och det har inte förändrats. Nu är vi i fasen att vi måste bygga ett första tankställe, men planen är att det ska bli fler.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Biogasanläggning i Gräfsåsen

Mer i ämnet