I december 2022 beslutade EU att ogiltigförklara den svenska skattebefrielsen för biogas och biogasol. Det var ett tyskt företag som menade att det var ett otillbörligt statligt stöd som snedvrider konkurrensen. EU gav alltså företaget rätt och i mars 2023 införde Sverige en skatt som ökade priset med över 5 kronor/kilo vid pump.
Men efter många turer och en fördjupad granskning har nu EU-kommissionen kommit med ett nytt beslut som säger att en svensk skattebefrielse inte strider mot reglerna om statligt stöd.
– Med skatten kunde inte riktigt biogas konkurrera med diesel ekonomiskt, speciellt som dieselpriset dessutom gick ner lite under den perioden. Trots att många ville ställa om blev det svårt att räkna hem en investering av en biogasbil, men nu är bilden annorlunda och det är kul, säger Michael Schahine.
”Beprövad teknik”
Biogas för tunga transporter är ett viktigt steg för att göra branschens klimatavtryck mindre, menar Michael Schahine. En omställning till el-fordon ligger fortfarande lite längre fram.
– För nära distribution är det inget problem med el, men för längre sträckor är det fortfarande utmaningar med räckvidd och laddinfrastruktur. Dessutom blir en redan tung lastbil ännu tyngre på grund av batterierna, vilket innebär att man kan lasta mindre. Det kommer dock säkert lösas på sikt. Men biogas är en redan beprövad teknik som vi vet fungerar, och som dessutom är lika flexibelt som diesel.
Saknas tankställen
Det som saknas för att göra biogasen ännu mer attraktiv är dock en utbyggnad av tankställen, något Michael Schahine hoppas kommer förbättras de närmaste åren.
– Vi har sedan tidigare skrivit en avsiktsförklaring att köpa all den biogas som kommer produceras i anläggningen som just byggs på Gräfsåsen här i Östersund, och det har inte förändrats. Nu är vi i fasen att vi måste bygga ett första tankställe, men planen är att det ska bli fler.