• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Kim Kristoffersson kör lastbil och tankar sedan biogas.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kim Kristofferssons åkeri köpte i våras in två lastbilar som går på flytande biogas. I klippet åker vi med i lastbilen och hör hur han tycker omställningen varit så här långt. Foto: Fredrik Lundmark/SVT

Följ med Östersundsåkaren Kim i nya biogaslastbilen

Uppdaterad
Publicerad

I våras köpte Kim Kristoffersson i Östersund in två lastbilar som går på flytande biogas (LBG) till sitt åkeri.

– Det var en kund som ville att vi skulle få till fossilfri transport till och från Mälardalen varje dag, och då var LBG det enda alternativ som skulle funka den sträckan, säger han.

Räckvidden på lastbilarna är omkring 70 mil, beroende på hur tungt lastade de är. Idag kan man tanka flytande biogas (LBG) på 26 platser i landet, vilket än så länge gör att man kan tvingas planera sin körning lite mer.

Minus 160 grader

Annars är just tankningen något som kan upplevas som en stor omställning. Flytande biogas håller en temperatur på omkring -160 grader och man ska ha skyddutrustning på sig när man tankar.

Biogasanläggning i Gräfsåsen

– Många av förarna var lite skeptiska innan, men när de tankat en eller två gånger så var det inga problem. Många upplever dessutom att bilen går tystare, säger Kim Kristoffersson.

Välkomnar stort inköp

Att transportföretaget Reaxcer säger att man vill köpa allt som den planerade biogasanläggningen utanför Östersund kommer producera, välkomnas av Kim.

– Det är bra och kommer kanske göra de ekonomiska kalkylerna lite bättre, för det är små marginaler i åkeribranschen. Blir det minsta fördyring att ställa om så tvekar många att göra det, säger Kim Kristoffersson.

Minskade utsläpp till 2030

EU-regler för koldioxidutsläpp inom transportsektorn anger att de genomsnittliga koldioxidutsläppen för nya tunga fordon ska vara minst 30 procent lägre 2030 jämfört med 2019.

Sverige har satt en högre målsättning och säger att transportsektorn ska minska sina koldioxidutsläpp med 70 procent till 2030 jämfört med 2010.

Idag kommer cirka 30 procent av Sveriges koldioxidutsläpp från transportsektorn.

Att köra på flytande biogas (LBG) minskar utsläppen av koldioxid med omkring 95 procent jämfört med diesel. Även andra utsläpp som tungmetaller, kväveoxider, partiklar och sot är väsentligt lägre.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Biogasanläggning i Gräfsåsen

Mer i ämnet