Det var i november 2017 som Swedavia och Luftfartsverket skrev avtal om att införa fjärrstyrning av fyra flygplatser, från Arlanda. Det har riktats kritik mot beslutet och i april förra året begärde därför regeringen en konsekvensanalys av beslutet.
Rapporten är nu klar, och Luftfartsverket konstaterar att flera remissinstanser ser negativa konsekvenser av fjärrstyrningen. Både Försvarsmakten och MSB, ser en ökad sårbarhet som en risk.
Kommer att fungera
Trots kritiken menar Luftfartsverket att fjärrstyrningen kommer att fungera, eftersom det ställs höga krav på flygsäkerhet och redundans. Enligt Luftfartsverket är planen att fjärrstyrningen ska vara igång under 2020.
Men Kalle Olsson (S), riksdagsledamot i Försvarsutskottet, är tveksam.
– Ska man göra alla saker som påtalas i utredningen så kommer det att ta tid, säger han till SVT Jämtland.
Fyra avbrott i Sundsvall
Sedan 2015 styrs flygtrafiken på Örnsköldsviks flygplats från Sundsvall, via den teknik som Luftfartsverket tänker sig använda i större skala. I konsekvensanalysen som Luftfartsverket har gjort beskrivs driftstörningar som varit i Sundsvall. Vid sammanlagt fem tillfällen har det uppstått fel i försörjningssystemet av fjärrstyrningen. I dessa fall har felen berott på avbrott i reservfunktioner. Nu anser LFV att reservfunktioner finns på plats.