I slutet av juni inledde Konkurrensverket på eget bevåg en granskning av det kommunala bostadsbolaget Östersundshems köp av 100 Attefallshus och 63 radhus från Pilgrimsta hus, utan en offentlig upphandling.
Det här blev inte känt hos varken Östersundshems styrelse eller ägare förrän en månad senare, och då genom att P4 Jämtland rapporterar om det. Så vill inte ägarbolaget, Östersunds Rådhus AB att det ska vara.
– Det är inte acceptabelt att jag som styrelseordförande inte fick information om att Konkurrensverket inlett en granskning, säger AnnSofie Andersson (S), styrelseordförande i Östersunds Rådhus AB, och kommunalråd.
– Det finns en enighet i styrelsen hos Östersunds Rådhus AB att det inte är acceptabelt att det tar en månad innan vi får reda på vad som pågår, säger Bosse Svensson (C) ledamot i Östersunds Rådhus AB:s styrelse. Informationen stannade hos VD och enbart VD.
Skärpta krav
Därför hölls under dagen ett extra styrelsemöte där Östersundshems VD, Daniel Kindberg och ordförande Tord Andnor var inbjudna. Efter mötet kom besked om skärpt styrning.
– Nu har styrelsen i Östersundshem fått ett uppdrag att förtydliga VD-instruktionerna, säger AnnSofie Andersson (S). Vi i Rådhus AB gör också ett förtydligande på att dialogen mellan Östersundshem och Östersunds Rådhus AB måste bli bättre.
– Det finns nåt slags kulturellt i ägarstyrningen som vi måste jobba med där man kör som om det är ett privat bolag och inte ett bolag som ägs av skattebetalarna, säger Bosse Svensson (C).
Revisorerna granskar
I dag blev det också känt att revisorerna i Östersunds kommun har beslutat att inleda en egen granskning av Östersundshems hantering av inköpen av Attefallshusen.