Åsikterna går i sär om att killar och tjejer har separerade idrottslektioner i skolan. Foto: SVT

Uppdelade idrottslektioner: ”Vi hade det redan på 70-talet, vad är problemet?”

Publicerad

Vi har fått många reaktioner på våra inslag om uppdelade idrottslektioner. En del tycker att det är bra medan andra ifrågasätter en uppdelning. Nedan ser ni några av de kommentarer som vi har fått.

”Jag tror att det kan få positiva effekter för eleverna. De försiktiga tjejer som inte gillar idrott till exempel tror jag törs mera när det bara är tjejer. Tror faktiskt att detta kan öka betyget för eleverna i gymnastik. Sen tycker jag att samhället går till överdrift med manligt/kvinnligt.”

”Detta var ett vanligt förekommande inslag då jag i början av nittiotalet gick i grundskola. Jag tyckte väl själv att det var märkligt. Det hela kändes stelt då flera av tjejerna var duktiga i vissa sporter som innebandy, fotboll och basket. Det var roligt att sporta med dem!”

Idrott i skolan

”För mig låter det väldigt konstigt att man ska dela upp idrottslektionerna efter kön.”

”Hallå, 50-talet ringde och ville ha tillbaka sina normer. Ska vi verkligen gå tillbaka nu när vi faktiskt gjort stora framsteg i hur vi alla ska bete oss gentemot varandra? Så tänker jag.”

”Tror de tycker det är befriande”

”Det är lite märkligt hur bland annat media kan problematisera saker och ting. Det är ju så fortfarande att tjejer är tjejer och killar är killar. Ibland känns det säkert befriande att inte försöka bete sig på ett visst sätt på grund av att dessa ungdomar är så utsatta att tvingas på ett visst genusperspektiv. Jag tror att killarna och tjejerna tycker det är befriande att kunna vara sig själv då och då.”

”Helt vansinnigt att dela upp i flickor och pojkar, alla ska behandlas lika.”

”Vi hade ju det redan på 60- och 70-talet, vad är problemet?”

”Kvinnor har kämpat i många år för att ses som jämlik med mannen. Och sen går det tillbaka i ursprungsläge. Idiotiskt”

”Enbart positiva erfarenheter”

”Vi, både föräldrar och barn (som nu är vuxna) har enbart positiva erfarenheter av att de gavs möjlighet till idrott med bara flickor respektive pojkar. Bland annat så vågade de testa och utmana sig själva mer i enkönade gruppen (vi kan ju heller inte blunda för att flickor och pojkar har olika fysiska förutsättningar), vilket de hade med sig som en styrka när de började högstadiet. När det dessutom visar sig att barnens prestationer och betyg förbättras i denna modell så kanske det snarare ska belysas som något positivt än negativt?!”

”Vart tog det vägen med allas lika värde, för med denna uppdelning så känns det direkt som att det ena könet är värt mer än det andra, låt det för bövelen vara mixade grupper! Är det så jobbigt så får dom väl ta in fler lärare eller minska grupperna, men ALLA har rätten att få vara med och det ska ske blandat.”

”Jag gick under femtitalet i skola. Min skola var en privatskola för flickor och det fanns motsvarande skola enbart för pojkar. Mina erfarenheter om könsdelad skola är bara positiva. Mycket positiva.”  

”Tycker det är jätteskönt att vara utan killar”

”Jag har pratat med min dotter som berättat att hon tycker det är jätteskönt att vara utan killar en gympalektion av tre.”

”Jag avskydde uppdelningen i skolan. Vi vill alla ha olika motstånd i kraftmätning och jag hade mest utav idrotten i blandad form. Dessutom är idrott ett ytterligare forum för samarbete med hänsyn till olikas fysiska förmågor.”

”Låt skolan göra som den vill. Kan inte vara något större problem oavsett hur man gör.”

”I så gott som alla idrottssammanhang på fritiden är flickor och pojkar uppdelade från tidig ålder. Jag anser att det är en del av skolans uppdrag att vara en motvikt till detta och stå för något annat.”

”Vi hade också könsuppdelade idrottslektioner under högstadiet. Tycker att det funkade riktigt bra.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Idrott i skolan

Mer i ämnet