Avtalet började gälla i augusti förra året. Under de första dagarna handlade det om resor för personer med funktionsnedsättningar, barn som skulle till fritidsverksamhet och vissa måltidstransporter.
– Bland annat slog de ihop turer så särskoleelever fick åka tillsammans med äldre brukare i omsorgen, vilket de inte fick göra.
Avlämnade på fel adress
Några dagar senare när grundsärskolan och grundskolan startade eskalerade problemen med transporter av elever, som inte hämtades alls eller som blev avlämnade på fel adresser.
– Vi har ett lagkrav att se till att eleverna kommer till skolan. Det gjorde de inte, säger Jonas Trulsson.
Ängelholms kommun agerade omedelbart och sa upp avtalet med Cabonline. Samma eftermiddag fanns ett nytt avtal klart med ett lokalt bolag.
Cabonline överklagade, men i förra veckan konstaterade Förvaltningsrätten i Malmö att kommunen hade rätt att teckna ett nytt avtal med ett nytt bolag.
Cabonline har också överklagat att avtalet bröts, men det målet har ännu inte avgjorts. Jönköpings länstrafik har också sagt upp ett av sina avtal med Cabonline gällande serviceresor.
I klippet berättar Jonas Trulsson, planeringschef på Ängelholms kommun varför de sa upp avtalet