– Jag vet inte hur många gånger jag har mejlat och ringt, säger Christian Karlsson, som har tre barn som åker skoltaxi mellan Månsarp och Torpaskolan varannan vecka.
Maria Lindén och Tobias Stenström uppger detsamma. Även deras barn har växelvis boende och har skoltaxi beviljad. Maria uppger att det var en slump att hon hittade formuläret för klagomål på kommunens webbsida.
– Jag var inne och letade information om vilka skyldigheter jag har och vilka skyldigheter taxi och kommunen har. Jag visste inte att man kunde skriva där. Men alla samtal som jag ringt och mejl jag har skrivit borde ju ha dokumenterats någonstans.
Diarieför bara skriftliga synpunkter
Men det har inte gjorts. När SVT Nyheter Jönköping frågar får vi mejlsvar från en handläggare på diariet:
”De som ringer in ang. skoltaxi hänvisar vi i första hand till taxibolaget som utför skolskjutsen för kommunens räkning. Diarieföring sker först när synpunkterna kommer in skriftligen som formella klagomål.”
Att detta medfört att kommunen inte haft koll på hur stora problem det varit med skoltaxi slår sektionschef Lena Stålenbring ifrån sig.
– Vi vet att det har varit stora problem och att de har accelererat. Det gäller framför allt taxiresor för barn med speciella behov, säger hon.
Växelvis boende
Men det stämmer inte. Även de barn som har taxiresor till skolan på grund av växelvis boende är drabbade. De fem klagomål som fanns diarieförda gällde fyra barn med växelvis boende.
Kommunen hävdar att de andra klagomålen visserligen inte diarieförts men att de legat till grund för de viten som utfärdats mot taxibolaget. Efter vår granskning har de nu ändrat sina rutiner.