Trots att föräldrar vittnat om att problemen funnits hela tiden under de två år som Cabonline har kört skoltaxi har kommunen inte delat ut viten mer än för enstaka förseelser. Sedan april, strax efter att SVT börjat granska skoltaxiavtalet, har listan med viten ökat stort.
Listan över förseningar, missade hämtningar och andra brister innehåller 67 ärenden för maj månad. Det handlar om upprepade förseelser, som försenade hämtningar eller bilar som inte varit tillgängliga. Detta trots att taxibolaget fick betala 665 000 kronor i vite för april.
– Vi tar väldigt allvarligt på den här frågan och det är inte bara för att det är så höga vitesbelopp. Det är tråkigt att kommunen tycker att den här åtgärden är nödvändig. Vi har som verksamhet inte råd med den här typen av viten, säger Sasa Vejzovic, regionchef på Cabonline.
Skolskjutschefen: Inte förvånad
– Det har ju inte hänt så mycket på Cabonline under de här månaderna så jag kan inte säga att jag är förvånad, säger Lena Stålenbring, skolskjutschef i Jönköpings kommun.
I avtalet, som gäller i ytterligare två år, står det att kommunen har rätt att utfärda viten för förseningar och andra förseelser.
– Jag önskar att jag inte behövde ta ut en enda krona i vite, för varje vite betyder att ett barn inte kommit till skolan i tid, säger Lena Stålenbring.
I klippet hör du Lena Stålenbring förklara varför man inte säger upp bolaget och Sasa Vejzovic berättar hur de ska förbättra skoltaxi inför nästa läsår.