Greta med brunt hår i svart fleecejacka, Björg har kort, brunt hår iklädd vit t-shirt och svart jacka, och Alma också med brunt hår i en vit kofta. De står uppställda framför kameran utanför en matbutik i Skillingaryd.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kunderna i Skillingaryd som har olika tankar om butikernas kampanjer. Se mer i klippet ovan. Foto: Adam Wännman Zetterqvist

Björg om butikernas multierbjudanden: ”Sånt går jag inte på”

Uppdaterad
Publicerad

Ta två betala för en. Multikampanjerna i matbutikerna har ökat i år jämfört med i fjol, vilket har lett till ett ökat matsvinn.

Muliterbjudanden i mataffären leder till att vi slänger mer mat. Enligt Ulf Mazur som är vd och grundare för matpriskollen, leder dessa erbjudanden till att man som kund köper mer än vad man hinner äta upp vilket i sin tur resulterar i ett ökat matsvinn.

– De har ökat i år mot förra året. Men det skiljer sig mycket mellan kedjorna, säger Ulf Mazur.

Kan ibland locka

För att det ska löna sig behöver man ibland köpa väldigt stora mängder, vilket några som SVT pratat med tycker dels kan vara onödigt, men också något som de brukar nappa på.

– Jag nappar ibland, men det har också hänt att jag har behövt slänga för att det inte har blivit uppätet, säger Alma Shabani.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.