Jonas Karlsson på tågutbildningen i Nässjö vid ett järnvägsspår

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du Jonas Karlsson på tågutbildningen i Nässjö berätta vilka hinder han ser för att kunna utbilda fler lokförare till branschen som skriker efter kompetensen. Foto: Johannes Tolf/SVT

Tågutbildningen i Nässjö tar bara in fem procent av de sökande trots lokförarbrist

Uppdaterad
Publicerad

Trots att det råder lokförarbrist i landet har tågutbildningen i Nässjö bara tagit in 5,5 procent av de personer som sökt till utbildningen. Nu väcker ansvariga på skolan frågan om de hårt ställda antagningskraven kanske borde ses över för att få fler färdigutbildade lokförare. SJ:s stopp på västkustbanan i sommar förklaras delvis med lokförarbristen.

– Det är hårda krav. Det kan vara en av orsakerna till lokförarbristen, säger Jonas Karlsson som är utbildningsledare på Nässjöakademin som utbildar framtidens lokförare.

Just nu går 28 elever den ett år långa utbildningen i Nässjö för att bli lokförare. Men det var 511 som sökte utbildningen och majoriteten sållades bort i olika tester.

Kräver psykologiskt stabila personer

Jonas Karlsson säger att om skolan i framtiden ska ha möjligheten att kunna utöka antalet utbildningsplatser måste troligen fler söka eftersom så många gallras bort i testerna i dagsläget. Han tycker också att man borde se över om dagens antagningskrav är ändamålsenliga.

Samtidigt är det ett yrke som kräver stabila personer.

– Man ska vara medicinskt och yrkespsykologiskt lämplig så att man kan hantera risker som är förknippade med yrket, säger Carina Gyll som jobbar på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.

Testerna anpassade för att motsvara legitimationskravet

Emma Neuhaus från Vetlanda går på lokförarutbildningen i Nässjö. Hon berättar att hon länge drömt om att få köra tåg.

– Jag har sökt tidigare men kom inte in då. Men jag sökte igen och nu går jag här på utbildningen.

Emma Neuhaus studerar till lokförare i Nässjö. Foto: Johannes Tolf/SVT

Antagningstesterna är utformade så att eleverna ska nå upp till de krav som Transportstyrelsen ställer för att utfärda ett lokförarbevis, när eleverna är klara med sin utbildning. Kraven är gemensamma i EU.

Ses över på EU-nivå

EU-kommisionen ser just nu över det så kallade lokförardirektivet, som bland annat kan påverka hur antagningskraven formuleras.

– Man vill bland annat få fler unga och kvinnor att söka sig till yrket, säger Carina Gyll.

I klippet ovan hör du Jonas Karlsson berätta vilka hinder han ser för att få ut fler nyutbildade lokförare på arbetsmarknaden.

Transportstyrelsens hälsokrav för lokförare

En lokförare får inte lida av sjukdom eller tillstånd som kan påverka medvetandet eller medföra nedsatt uppmärksamhet, vakenhet, omdöme eller koncentration. Detsamma gäller sjukdomar eller tillstånd som kan orsaka plötslig arbetsoförmåga, nedsättning av balans eller koordination eller en betydande begränsning av rörligheten på så sätt att det kan innebära en risk för trafiksäkerheten.

Det är inte tillåtet att använda läkemedel eller andra ämnen som kan ha sådan inverkan som framgår ovan.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.