– Jag tycker det är bra för det gör att chanserna ökar för ett bra betyg om man gör bra i några delar men mindre bra i andra, säger David Batta som går i årskurs nio.
Han får medhåll av klasskompisen Florencia Acevedo som samtidigt menar att det är lite orättvist för att kommande elever på högstadiet nu inte får samma krav på sig.
– Skolan har varit jättetuff och jag känner mig ofta stressad och får prioritera bort vänner och fritid för att lyckas, säger hon.
Vissa känner oro för betygsinflation
De nya bestämmelserna för betygssättning börjar gälla från och med den första juli 2022.
Åsa Söderström, lärare i spanska och svenska på Junedalsskolan i Jönköping säger att några av hennes kollegor nu är oroliga för betygsinflation där alla sätter höga betyg, men det tror hon är övergående.
– Det kanske blir så precis i början men sedan kommer det bli som det är nu. Jag tror att den enskilde eleven kan känna att man får en mer rättvis chans och bedöms efter sin genomsnittliga nivå.
Florencia Acevedo är trots vissa farhågor positiv till förändringen för som det är nu är det allt för hög press för att nå kraven, menar hon.
Hur ofta är du stressad över skolarbetet?
– Varje dag, säger Tifa Enthav.
Hör henne berätta mer i klippet ovan
Det här gäller från första juli 2022:
Att läraren ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper och sätta det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper.
Att begreppet kunskapskrav ersätts av begreppet betygskriterier i alla skolformer och årskurser där betyg sätts.
Att begreppen kunskapskrav och kravnivåer ersätts av begreppet kriterier för bedömning av kunskaper i de skolformer och årskurser där betyg inte sätts
Att läraren inte längre behöver utnyttja all tillgänglig information vid betygssättningen utan i stället ska göra en allsidig bedömning.
Källa: Skolverket