En två delad bild. Till vänster en mobiltelefon. Till höger en kvinna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Jönköpingsbon Katerina Stanic är en av många som ringer till vårdcentralen istället för att chatta. Foto: SVT

Få söker vård via skärmen – så vill Region Jönköping få fler sjuka att chatta

Uppdaterad
Publicerad

I stället för att ringa vill regionen att fler ska chatta med sin vårdcentral när man blivit sjuk. Men utvecklingen går trögt. Drygt 2,5 procent av alla vårdbesök består av digitala vårdmöten vilket är långt ifrån regionens vision på 20 procent.

I klippet ovan: Så ser Sven-Åke Svensson, e-hälsostrateg på Region Jönköpings län, på den låga andelen chattar och digitala vårdbesök på vårdcentralerna.

Under pandemin fick den digitala vården, alltså vårdkontakter via chatt eller besök via skärm, ett uppsving i Region Jönköpings län. Men i dag, fyra år senare, ligger andelen digital vård på ungefär samma nivå som då.

Och förra hösten gjordes en undersökning som visade att 90 procent av vårdpersonalen tyckte att arbetsmiljön hade försämrats sedan 1177 direkt infördes.

Fördelar med digitala verktyg

Under 2023 och 2024 har hittills 2,65 procent av vårdmötena på länets vårdcentraler bestått av digitala besök. Fortfarande sker nästan uteslutande all vård på vårdcentralerna i länet via telefonsamtal eller fysiskt möte. Men det vill regionen ändra på.

– Vi vill gärna starta dialogerna med att patienten beskriver sina symptom via chatt så att vi sen kan växla över till lämpligt vårdmöte, säger Sven-Åke Svensson, e-hälsostrateg, Region Jönköpings län.

Många digitala ingångar till vården

Tidigare var appen Bra Liv Nära den digitala ingången som användes av Region Jönköpings län. Sedan oktober förra året finns också 1177 direkt som är en ny riksomfattande digital ingång till vården som i dag används i 11 regioner.

Men regionen har fått kritik för att det är för många digitala ingångar.

– Det skapar en osäkerhet med fler appar och där behöver vi en tydlighet vad vi gör i de olika delarna. Men den tydlighet vi har idag är att patienten ska gå via 1177.se och därifrån hitta rätt, säger Sven-Åke Svensson.

En två delad bild. Till vänster en kvinna som har möte via skärm med en patient. Till hösten samma kvinna i porträttbild.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör varför Kajsa Eriksson, psykoterapeut, Wetterhälsan, gillar att arbeta med digitala verktyg i vården. Foto: Fredrik Weibull/SVT

Hur söker du vård?

Bo Holst • 1177 är bra för att själv kunna följa sin journal och förskrivna recept. Bra är också att man kan söka och få svar om orsak bakom olika sjukdomar och få rekommendationer. Men 1177 kan aldrig ersätta fysiska besök mellan sjuk patient och läkare på vårdcentral. Privata vårdgivare som skryter om många behandlingskontakter via digitala kameror borde granskas utav Regionens revisorer så de kan säkerställa att deras åtgärd inte bara görs för att de vill tjäna mycket stora pengar från våra gemensamma skattemedel.

Micke • Jag söker vård fysiskt eftersom jag har mycket svårt med det digitala.

Micke • Jag är en komplicerad patient. Jag är svårt psykiskt sjuk. Jag önskar att det fanns en vårdcentral med kompetens för psykisk sjukdom.

Harry H • Jag ringer alltid, har försökt digitalt men det är för bökigt.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Här är den vårdcentral som här flest digitala möten i Region Jönköpings län

Carro • Det tar tid att chatta med vården och det är krångligt. Du ska fylla i många steg innan du kommer vidare. Är man sen i mobilen måste man svara direkt och man hittar inte länken. Så nej, inte värt det. Sist slutade det ändå med att min vårdcentral ville ringa. Kommunikation i skrift är helt klart sämre än att prata.

Robin • Jag har chattat via 1177, har inget emot det och tänker att jag är ung och kan överlåta telefontider åt dom som inte kan hantera chatt av olika anledningar. Svarar på frågor om symtom, precis som ett telefonsamtal. Sen slutade det dock med att jag var tvungen att ringa in dagen efter och boka tid för bedömning via telefon för att sedan kunna få en tid för besök.

Jag har alltså chattat med en sjuksköterska för att sedan vara tvungen att göra om samma sak via telefon igen dagen efter? Hon kunde dessutom inte boka in mig hos vårdcentralen via chatten eftersom det är olika system. Pinsamt dåligt...
Gör om gör rätt! Lekstuga

Ida • Jag är en av få som använder digitala tjänster, främst kring recept då jag äter flera mediciner. Har alltid samma läkare via Bra Liv vilket känns tryggt. Hade uppskattat mer digitala möten då det inte alltid är lätt att få ihop vardagen, särskilt inte om man jobbar i en annan kommun.

Lindstromp • De gånger jag använt 1177 för att skriva till vården har det tagit många dagar att få svar. Iofs är det ju inte säkert att man får prata med någon samma dag även om man ringer… allt oftare är tiden de ska ringa upp dagen efter… Lite pest eller kolera.

Bibbi Larsson • Jag är 64 år och tycker att det fungerar bra med digital vård när man ska förnya recept eller boka tider. Men jag skulle inte vilja gå över på det helt, den mänskliga kontakten är viktig.

Andelen digitala vårdmöten inom regionen 2023-2024

Primärvården: 2,65 procent

Specialistvård (somatisk): 1,05 procent

Psykiatrisk vård: 4,51 procent

Totalt: 2,12 procent

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.